Diesel får svi med tids- og miljødifferensiering

Dette var prisene før forrige takstøkning. Nå blir prisene hhv 49 og 102-163 kroner for dieselbiler uten avtale, utenfor rushtiden. Foto: Knut Randem.

Om kort tid innfører Oslo tids- og miljødifferensiering i bomringen. Biler som går på diesel må betale mer og det blir en høyere takst for rushtiden.

Prisen i Oslos bomring øker i takstgruppe 1 fra 1. oktober til 44 kroner for bensinbiler og ladbare hybrider under 3500 kg. For første gang blir det en egen pris for biler med diesel som drivstoff. For disse blir prisen 49 kroner. Det gis fortsatt 10 prosent rabatt for biler med AutoPass-brikke. Prisen er i dag 35 kroner for begge grupper uten avtale og kr 31,50 med AutoPass-avtale.

I rushtiden er prisen for begge grupper satt 10 kroner høyere uten avtale. Rushtiden regnes som tiden mellom kl 06.30-09.00 og kl 15.00-17.00.
Rushtidstillegget kreves ikke inn på helligdager, lørdag, søndag, offisielle fridager og i juli. I tillegg er julaften, nyttårsaften og onsdag i påskeuka unntatt.

Lønnsomt med avtale
Bobiler over 3500 kg i kjøretøykategori M1 med gyldig AutoPass-avtale får samme pris som andre personbiler i takstgruppe 1. Uten AutoPass-avtale takseres de som andre biler over 3500 kg i takstgruppe 2.

Dersom du har en større bobil som ikke er i kjøretøykategori M1 må du betale etter takstgruppe 2. Da blir prisen for biler med euro 6-motorer hhv 102 og 132 kroner. Biler med euro 5 og eldre må betale hhv 163 og 193 kroner. Også disse får rabatt om de har avtale.

Med avtale betaler du for maksimum 60 passeringer per måned og kun én passering per time.

Slik blir takstene fra 1. oktober 2017. Klikk for større bilde. Faksimile fra Fjellinjen.

Forslaget om differensierte bomtakster ble vedtatt i regjeringen i april i år og kan gjennomføres av kommuner som ønsker det.
– Vi gjennomfører endringer i lovverket i tråd med føringer fra Stortinget og ønskene fra de store byene. Endringene i regelverket åpner for at bomtakstene kan differensieres basert på kjøretøyenes miljøegenskaper, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen etter regjeringens vedtak.

På dager med høy luftforurensning kan det innføres kjøreforbud i hele Oslo for biler med diesel som drivstoff. Forbudet vil ikke gjelder gjennomferdselsårene.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Slik får du lav bomtakst med stor bobil

Del dette med andre:

  1 comment for “Diesel får svi med tids- og miljødifferensiering

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *