Dette gjør du med steinsprut på ruta

Antallet glasskader er doblet på 20 år, men hvor du ferdes avgjør risikoen for steinsprut. Er du uheldig bør du reagere raskt. I mange tilfeller kan reparasjonen være gratis.

Mindre skader etter steinsprut kan raskt repareres. Og ofte er det gratis. Foto: Knut Randem.

Det er stor variasjon i skadefrekvens fra fylke til fylke. Oslo og Viken har størst skadefrekvens for steinsprutskader med henholdsvis 9,8 og 9,5 prosent. Vestland fylke har færrest med bare 3,9 prosent.

Trøndelag (7,8 prosent), Innlandet (7,4 prosent) og Vestfold og Telemark (7,3 prosent) følger etter Oslo og Viken foran Troms og Finnmark og Agder med 5,4 og 5,3 prosent. Rogaland, Nordland og Møre og Romsdal holder seg på 4-tallet.

Skadefrekvensen er et tall på hvor ofte skader inntrer per forsikring – basert på antall skader og forsikringstakere. Frekvens blir kalkulert ut fra hvor mange skader som oppstår etter den skadestatistikken et forsikringsselskap sitter på. Her er den beregnet av forsikringsselskapet If og er basert på innmeldte skader til dem i fjor.

Dette bør du gjøre ved skade
If påpeker at det er viktig å reagere raskt når en skade ikke er større enn at den kan repareres. Med mange forsikringsavtaler får du gratis reparasjon av skader som ikke krever at ruta skiftes. Da slipper du også egenandelen. Sjekk hva forsikringsavtalen din sier.

Skaden kan utvikle seg fra noe som kan repareres til en større skade som medfører skifte av rute og for deg en egenandel. Det første du derfor skal gjøre er å dekke til skaden med gjennomsiktig tape slik at skitt ikke fester seg og ganger i skaden.

Ta raskt kontakt med forsikringsselskapet så du får informasjon om hvor du kan få skaden reparert. Selve reparasjonen tar mindre enn en time. Og ikke bli forundret om verkstedet oppdager flere skader enn du selv hadde lagt merke til.

Her har reparatøren oppdaget to skader eieren ikke hadde sett. Alle tre ble reparert på mindre enn en time. Foto: Knut Randem.

Forbikjøring er vanlig årsak
– Hvorfor så mye steinsprut i frontruta i Oslo og Viken? En god del av forklaringen er at det går mange motorveier med parallelle kjørefelter og påkjøringsfelter gjennom disse fylkene, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If i en pressemelding.

– Det er også svært stor trafikk på veiene. Steinsprut skjer gjerne når en bil passerer deg, og en grusbit eller en småstein blir slynget av dekket mot din bil av den som kjører forbi. Det er mer sjelden du får steinsprut av bilen du kjører rett bak, men det kan også skje, sier han.

Hovedårsaken til mindre steinsprut i de to vestlandsfylkene er lavere trafikktetthet og færre veier med parallelle kjørefelter, mener Clementz.

– Det kan også være forskjeller mellom kommunene hvordan vintervedlikeholdet foregår på de kommunale veiene. Her vil bruken av grus og sand opp mot salting ha betydning. Det samme gjelder når den såkalte vårrengjøringen av veiene starter, for da børstes veiene – og sannsynligheten for steinsprut går ned, sier han.

– Det er vanskelig å verge seg mot steinsprut i trafikken, men det beste rådet er: Hold god avstand til bilen foran. Da reduserer du risikoen for å få en steinsprutskade i frontruta til en viss grad, sier Clementz.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.