Bruken av rasteplass med bobil baserer seg først og fremst på sunn fornuft, men det er mye usikkerhet om hva du kan gjøre. Vi har spurt Statens vegvesen.
Det er nesten 450 rasteplasser langs riks- og europaveiene. I tillegg kommer rasteplassene langs fylkesveiene. Der kan du som reiser, strekke litt på beina, ta en dopause eller spise nisten din, skriver Statens vegvesen på sine hjemmesider.
De skriver også at rasteplassene er tilrettelagt slik at trafikantene kan få et avbrekk fra bilturen. Derfor er plassene laget for de som trenger en pause, og ikke for de som vil campe over lengre tid.
Men hva er lengre tid? Er det greit å komme om kvelden, sove i bobilen og reise videre neste morgen? Mange er usikre.
I skilforskriften er det ikke noe som heter camping. Der reguleres parkering. Men på rasteplassene hender det at også Statens vegvesen setter opp oppslag der de henviser camping til en campingplass? Så hvor går grensen mellom rast og hvile og camping?
Vi stilte to spørsmål til Statens vegvesen:
Kan vi stoppe om kvelden på en rasteplass, sove til neste morgen og så kjøre videre?
Hvor lenge kan vi stoppe/hvile/sove på en rasteplass med god samvittighet?
Det er Liv Rakel Øvstedal i Statens vegvesen, som svarer at rasteplassene er etablert for at alle trafikanter (brukere av veien) skal kunne kjøre til side for å raste, hvile og ta pause.
– Dersom det ikke er skiltet tidsbegrenset parkering, så er det lov å stoppe om kvelden på en rasteplass, sove til neste morgen og så kjøre videre. Når hvilen er ferdig skal man kjøre videre og etterlate plassen til andre. Hensikten er at man skal være opplagt til å kjøre videre, skriver hun i sitt svar.
– Både en frokost og en spasertur eller lignende kan være innenfor, men 24 timer synes å være opphold og ikke en pause i kjøringen. Rasteplassen skal være for alle, så man bør vise hensyn ved ikke å beslaglegge mye areal i tillegg til biloppstillingsplassen, forklarer Øvstedal.
Med andre ord: Ikke oppta mer enn din egen parkeringsplass og kom deg videre når du har sovet og spist.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Bestill vårt gratis nyhetsbrev og hold deg oppdatert.
Dette var noe av det bedre INFO Takk for det 👍🏻
Godt å vite ☺️
Man må jo se det an. Er det en plass med mye trafikk, og lite ledig areal, så må man begrense seg.
Om det er uti “the middle of nowhere” der det er stille og ikke skjer så mye, så må det være innafor med lengre “rast”.
Med tanke på alle steder hvor bobiler blir forbudt nå for tiden, vil jeg være veldig forsiktig med å strekke den strikken der for langt.
Enkelte rasteplasser er populære for nattparkering blant trailersjåfører. De er på jobb og legger opp ruta så de kan levere lasten sin til avtalt tid. Vi med bobiler skal ikke blande oss i deres systemer og holder oss unna de plassene om natta. Men vi er jo ikke alltid kjent på de stedene. Likevel er det nok lurt å flytte seg dersom vi ser at det begynner å rulle inn trailere utpå kvelden.
Fornuftig svar👍👍 hilsen langtransport kusk
Jeg syns reglen burde hvere klær.Hvis du kjører bobil eller bil med slep burde reglen for tungt kjøretøy over 3500kg også gjelde her.Minst 9 timer døgnvil,
Og hvor finner du sammenligningen i dette og fornuften, hva med plasser nok til disse, hennvise dem til campingplasser? Til opplysning er det 11 timers døgnhvile på store biler i næring.
9 timer pause max 3 ganger i uka.
Har du fartsskriver i bilen? Så lange bilen over 3.5t kun brukes til privat bruk er det ingen krav til å følge døgnhvil regler for biler over 3.5t som blir brukt i næring.
Loven sier kort og godt at du kan stå inntil 24.timer på en rasteplass uavhengig om det er dag eller natt ! Og med uansett type bil ! Eventuelle andre regler skal merkes med skilt med Statens Vegvesen sin logo ! Ingen andre har anledning og skilte på disse plassene !
Alltid dumt å tøye regler, men ettersom du mener atstatens Vegvesen ikke vet hva de snakker om kan du sikkert linke til korrekt informasjon
Jeg synes bobiler skal lære seg først og fremst å bruke speil og vise hensyn. Vi er ikke alle på ferie med all verdens tid til å loffe rundt.
Og hvor finner du sammenligningen i dette og fornuften, hva med plasser nok til disse, hennvise dem til campingplasser? Til opplysning er det 11 timers døgnhvile på store biler i næring.
Tror de aller fleste rasteplasser blir brukt fornuftig, og innafor reglene. God sommer og god tur 😃
Kan lovlig reduseres til 9 timer 2 netter i uka😃
Jeg synes ALLE burde lese trafikkreglenes paragraf 12.4. Jeg kjører bobil med kalibrert speedometer så jeg vet reell hastighet, har ikke 10-12% feilvisning, og kjører forbi MYE personbiler.
Bobiler som parkerer der det er skiltet trailerparkering, er ikke greit. Trailersjåførene har kjøre hviletid og må noen ganger kjøre på overtid for og finne ledig parkering, for trailerparkering er okkupert av bobiler.
Takk for opplysning. Godt å vite
Takk for opplysningen. Veldig bra å vite
Kan lovlig reduseres til 9 timer 2 netter i uka😃
Ja det er det. Som yrkessjåfør med skriver i bilen kan du ha 3 9 timer døgnhvil på 6 dager
Nyttig avklaring fra Statens Vegvesen.Det må være en selvfølge at alle veifarende kan benytte rasteplasser for å få nødvendig hviletid om natten. Vi bobilister betaler i likhet med alle bilister ,årsavgifter, bensin/ dieselavgifter og skulle således ha like rettigheter til å benytte rasteplasser i et fornuftig omfang.Imidlertid er det uhørt at bobilbilister ruller ut markiser og setter ut campingmøbler og oppholder seg dagesvis på rasteplassene, da bør man heller ta inn på en campingplass.
Personlig bruker jeg rasteplassene til overnatting når jeg er på typiske transportetapper, der jeg feks.kjører til kl 22 00 og starter kjøringen kl 06 00 neste morgen. Da passer det dårlig å ta inn på en campingplass.Om dagen bruker jeg rasteplassene kun i forbindelse med måltider og kortere hvilepauser.
Dersom det er lite plass til lastebiler, betyr det bare at vegvesenet bygger rasteplassene med all for liten kapasitet.I denne henseende er Norge et u-land i forhold til sammenlignbare land rundt oss.Størrelsesmessig er rasteplassene i feks.Sverige og Danmark i en helt annen divisjon.
Et annen forhold er at en stor del av godstransporten hertillands, ideellt sett burde flyttes over på jernbanenettet, men det er en annen diskusjon.
Siden du viser til andre land. Hvordan er reglene for bobiler i Tyskland ?
Hvor kan de campe/hvile ?
Oppfordrer til å opprette en nettside, hvor private og organisasjoner, som har plass, ønske og muligheter kan leie ut plass til en en eller 2 bobiler. På døgnbasis.
Med eller uten strøm, men med vann.
Bare en tanke, litt ekstra inntekt til eier av uteareal og fantastiske tur/natur muligheter for bobileiere