Dette er kjedene i bobilmarkedet

Det norske bobilmiljøet får snart sin fjerde kjede og flere kan komme til. Men hvor finner du disse kjedene og hvem eier dem? Vi tar en titt på tall og fakta.

Hvordan skal kundene finne fram blant forhandlere og merker? Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

For bare noen få år siden var det bare Kroken som ble oppfattet som en kjede. Eller tenkte vi egentlig på dem som en kjede? Og jo, vi hadde også Arve Opsahl, men de hadde jo «bare» noen avdelinger. Men så begynte noe å skje. Investorene kommer inn i nye konstellasjoner og kundene blir mer bevisste på at vi de facto snakker om kjeder.

Kroken
Morselskapet Kroken Invest er et familieselskap der eierskapet er i hendene på tre familieselskaper med fornavnene Leif, Bjørn og Svein med etternavnet Kroken. Kroken Invest eier eiendomsselskaper og Kroken Gruppen AS hvor vi finner den delen av virksomheten vi vanligvis forholder oss til som kunder. Her er enkelte sentrale ledere inne på eiersiden med mindre enn 10 prosent samlet eierandel.

Kroken inngikk i 2014 en ti-årig eksklusiv avtale med Erwin Hymer Group (EHG) om salg av de fleste av deres bobilmerker. Foto: Produsenten.

Det er tre selskaper kundene vanligvis forholder seg til. Kroken Caravan AS, eier selskapets åtte egne forhandlere lokalisert fra Kristiansand i sør til Bodø i nord. Disse framstår som en kjede med felles profilering. Utleievirksomheten Rent Easy (EHG) hører også inn under dette selskapet.

Solid Import AS er gruppens importselskap og importerer Bürstner, Carado, Hymer, Laika, LMC og Niesmann + Bischoff fra EHG (Erwin Hymer Group).
De importerte bobilene selges til 23 forhandlere fra Alta i nord til Kristiansand i sør. Åtte av disse er gruppens egeneide forhandlere.
De øvrige 15 er uavhengige forhandlere med avtale om å selge EHGs produkter.

Det tredje selskapet kundene møter er Max Fritid, engro-selskapet som selger utstyr og forbruksartikler gjennom 84 forhandlere i og utenfor kjedevirksomheten nevnt foran.

Bobilkjeden Arve Opsahl selger både luksusmerket Concorde (bildet) og bobiler i en mer moderat prisklasse. Foto: Produsenten.

Bobilkjeden Arve Opsahl
Arve Opsahl AS eies av Svenn Arve og Bjørn Arve Opsahl. Selskapet har seks forhandlere fra Haugesund og Oslo i sør til Namsos i nord under felles profilering som Bobilkjeden Arve Opsahl. Selskapet importerer og selger Challenger, Eura Mobil og Concorde.

Selskapet eier 52 til 76 prosent av aksjene i de lokale forhandlerselskapene. Lokale ledere er også på eiersiden i de respektive selskapene.

Utleievirksomheten Motorhome AS eies av Svenn Arve og Bjørn Arve Opsahl. Arve Opsahl AS er også deleier i Ibobil AS der Icaravan AS er hovedeier. Det er et tett samarbeid mellom Arve Opsahl AS/Motorhome AS og Ibobil AS/Icaravan AS. Dermed forlenges dette nettverket til Tromsø og Alta.

Ferda
I 2016/17 kom eksterne investorer for alvor inn i bransjen. Sørlandets caravansenter ble utgangspunktet for det som i slutten av 2017 ble til Ferda. Det var brødrene Adolfsens investeringsselskaper som satset i bransjen.

Ferda har vokst gjennom oppkjøp og nyetablering. Her er Ferda Ålesund. Foto: Kristoffer Antonsen/Kvass.

I dag er det Ferda Holding AS som eier Ferda Gruppen AS, som igjen eier Ferda Norge AS der all utadrettet aktivitet er samlet.

Holdingselskapet eies av Caracap AS med 67 prosent og Holdcar AS med 33 prosent. De to selskapene eies av hhv fem og tre investeringsselskaper. Eierfamilien fra tidligere Sørlandets Caravansenter eier om lag 33 prosent av aksjene i Holdcar AS. Et par ledere har mindre aksjeposter i Caracap AS.

Ferda har i dag 11 avdelinger fra Grimstad i sør til Nordkjosbotn i nord i sin kjede. Alle er eid av Ferda Norge AS. Ferda importerer og selger bobiler fra Sunlight, Weinsberg, Knaus, Carthago, Dethleffs, Adria og Rapido.

Ferda AS eier 49 prosent av utleieselskapet McRent Oslo AS. Dette er den norske avdelingen av den europeiske kjeden, som eies av EHG/Dethleffs.

Og så kommer Tellus
For en uke siden kunne Bobilverden.no fortelle at ytterligere en kjede dannes; Tellus caravan og fritid AS. Fem aktører i bransjen har gått sammen og hentet inn eksterne investorer til det som i løpet av noen uker blir bransjens fjerde kjede.

Investeringsselskapet Credo Partners AS blir største eier med 53 prosent av aksjene. Bak selskapet står ni investeringsselskaper. De fem bransjeaktørene får 47 prosent av aksjene. Disse transaksjonene er ennå ikke gjennomført eller registrert. Vi tar forbehold om at det kan skje endringer.

Namsen auto står for nesten halve omsetningen i den nye kjeden. Foto: Knut Randem.

Avdelingene i den nye kjeden vil bestå av de nåværende avdelingene i Juro caravan, Namsen Auto, Mohagen, Autosentrum og Perry og Williams. De har tilsammen 11 avdelinger som overtas av det nye selskapet.

De fem selskapene har en svært blandet portefølje av bobilmerker. Namsen og Autosentrum har avtaler med Krokens Solid import og deres merker fra EHG. De øvrige deltakerne har andre innkjøpsavtaler og merker. Vi finner både Eura Mobil, Adria, Karmann, Concorde, Phoenix, Challenger, Kabe, Bravia, Sun living, Solifer, Hobby, Dethleffs og Sunlight i produktutvalget.
Det er varslet en gjennomgang av hvilke merker den nye kjeden skal ha i framtiden.

Namsen, Mohagen og Autosentrum etablerte for to år siden Din camping AS sammen med Lians i Bardufoss. Selskapet ble blant annet dannet for å gi hverandres kunder et bedre tilbud. Dette selskapet blir etter alt å dømme en unødvendig konstruksjon når flertallet av deltakerne går inn i Tellus.

Hvem blir størst?
Regnet i antall egne avdelinger blir Ferda og Tellus jevnstore. Om Kroken regner med hele sitt nettverk så omfatter det 23 forhandlere hvorav åtte er egeneide. Om du velger å rangere etter omsetning så blir Tellus størst med en forventet omsetning på 1,6 milliarder kroner fra egeneide virksomheter.

Alle tall i denne artikkelen er innhentet fra offentlige registre og proff.no og er koblet med redaksjonens bransjekunnskap. Forsinkelser i registreringer og offentliggjøring av tall kan gi et feil inntrykk av situasjonen per i dag. Når vi har oppgitt hvilke merker de enkelte forhandlerne selger har vi kun referert til bobiler. De fleste selger også campingvogner.

Er det plass til flere kjeder? Kanskje, men det avhenger trolig av utviklingen i bransjen. Norges Caravanbransjeforbund har 114 forhandlere som medlemmer. I tillegg finnes flere uorganiserte forhandlere. Kjedene omtalt over vil råde over et nettverk av 51 forhandlere.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Ny forhandlergruppe kan bli størst i Norge og Norden

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.