Dethleffs satser på flere hester

Også Dethleffs ser seg om etter alternative leverandører av basiskjøretøy og satser på flere hester. Den norgesaktuelle bybobilen Globetrail 590 C kommer på Ford Transit.

Dethleffs Globetrail 590 C bygges i en Ford Transit. Foto: Knut Randem.

Den nye Dethleffs Globetrail 590 C Ford er kun 598 cm lang og blir dermed en kompakt og lettparkert bybobil.

Globetrail 590 C bygges på Ford Transit V363, en 2 liters motor med 130 hk og får en maksimalvekt på 3500 kg. Den registreres for fire personer og har mulighet for tre sengeplasser.

En tredje soveplass kan reies opp på tverrs i salongen. Foto: Knut Randem.

Når en bobil skal måle mindre enn 6 meter må du regne med at senga bak er tverrstilt. Det er den også i 590 C. Den tredje soveplassen reies opp i salongen.

Dethleffs har ønsket å ha et bad med en funksjonell størrelse. De har derfor funnet en ny løsning på hvordan dusjen ikke skal ta så mye plass når den ikke benyttes.

Dusjkaret er i det daglig gjemt litt under senga. Når dusjen skal brukes vippes senga litt til side og du får en overraskende stor dusj i forhold til bobilens størrelse. En flyttbar frostet vegg, en skyvedør og et dusjforheng sørger i fellesskap for skjerming og at det ikke blir vannsøl andre steder enn i dusjkaret.

Vi har lånt disse bildene fra Dethleffs brosjyre for å vise mulighetene badet gir.

Selv om 590 C har mulighet for tre soveplasser, er den trolig mest aktuell for en eller to personer. Om en person benytter den alene er det ikke nødvendig å gjøre om dusjen når den skal benyttes. Den kan eventuelt stå i permanent bruksposisjon uten at det går utover en romslig soveplass.

Kjøkkenet er plassert på det som er en tradisjonell plass for kjøkkenbenken i en bybobil, delvis foran skyvedøra. En utfellbar lem kan avlaste arbeidsplassen på benken. Kjøleskapet er løftet opp i arbeidshøyde, og noen av skuffene kan også betjenes fra utsiden når døra er åpen.

Kjøkkenet er løst på typisk bybobil vis. Foto: Knut Randem.

Gulvet i 590 C er trinnløst og du finner også oppbevaringsplass i dobbeltgulvet. Gjennom bakdøra er det tilgang til to gassflasker, som kan trekkes ut. For transport av høyere ting kan senga bak vippes opp og gi plass til for eksempel en sykkel.

590 C leveres med en ekstra bred markise. Den er forberedt med kabler for solcellepanel, ryggekamera og tv-tilkopling. Som standard leveres den i frosthvit med grå dekor. Ytterligere to mørkere gråtoner og svart kan velges som eksteriørfarger mot et tillegg. Skal du ha den ekstra sporty så kan du også velge svarte lettmetallfelger.

Senga kan vippes opp om du for eksempel vil ha inn en høy sykkel. To gassflasker er gjemt i skapet til venstre. Foto: Knut Randem.

Med manuelt gir vil Globetrail 590 C koste 866 000 kroner i Norge før eventuelle tillegg.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.