– Det har ikke vært noen bobil-boom i år

Det er skapt et inntrykk av det skulle bli eller har vært en bobil-boom dette året, men faktum er at etter åtte måneder er 2020 dårligere enn katastrofeåret 2019. Men det er trukket mye gammelt ut på veien, som ikke har vært der på lenge.

Det har ikke vært noen bobil-boom i år, mener Tor Grüner. Arkivfoto: Knut Randem.

Det er Tor Grüner i Solid Import som setter skapet på plass. Det har vært godt salg av brukte bobiler, men nybilsalget er lavere enn det han betegner som katastrofeåret 2019. Alt i alt blir det ingen boom ut av det.

Mer om det lenger ned. La oss først starte med «Covid-19-halvåret» fra mars.

Solid Import er Kroken-gruppens importselskap og importerer bobiler og campingvogner til Kroken-gruppens egne forhandlere og til en rekke uavhengige forhandlere. Totalt er det 23 forhandlere som selger bobilene og campingvognene Solid Import tar inn til landet.

Fra fornøyd til krise
12. mars stengte Norge. To dager tidligere åpnet Grüner årets forhandlermøte. Uka etter sa han følgende til Bobilverden.no:
– Det er krisestemning nå. I forrige uke hadde vi vårt årlige forhandlertreff. På tirsdag var det glede over den gode starten på året. Onsdag snudde det og torsdag var det krisestemning. Siden fredag har jeg vært i kontinuerlig kontakt med produsentene for å få overblikk over situasjonen.

Hymer er det største merket hos Solid Import. Forsinkelse ga en enorm økning i august. Foto: Knut Randem.

Allerede da forutså han at reiserestriksjonene vi fikk i mars på sikt ville gavne kortreist ferie. Men så falt den norske krona som en stein mot Euro.

– Det ble mye armer og bein og det skjedde mye på få dager. Det var null salg fra da og ut april. Alle varsellampene lyste og vi permitterte 70 prosent av staben i hele gruppen og gjennomførte flere kostnadsbesparende tiltak.
– Det var også bråstopp i forhandlernettet, men noe aktivitet var det jo.

Bürstner har gjort det dårlig i Norge de senere årene, men har hatt et godt 2020. Her fra nyheten Eliseo. Foto: Produsenten.

Begrenset produksjonskapasitet
Solid Import er representant for en rekke merker fra EHG – Erwin Hymer Group. De fleste av deres produksjonsanlegg fikk stans i seks uker som følge av pandemien. Da de startet opp igjen var kapasiteten sterkt begrenset på grunn av smitteverntiltak. Slik vil det være ut året. Minst. Derfor er 2021-modellene forsinket.

Grüner forteller at de fikk flyttet flere av sine bestillinger for 2020 over til 2021. Både fordi de regnet med lavere salg, men også fordi produksjonskapasiteten ble redusert. Fram til august har produksjonskapasiteten i EHG ligget 40 til 60 prosent under normalen.

Har tapt millioner på valuta
Mange av bobilene som ble bestilt i september i fjor hadde fast pris i kontrakten. Det betyr at det voldsomme fallet for den norske krona i mars måtte takles av importselskapet. Bobilene skulle betales i Euro. Solid Import har tapt flere millioner på valutatap, bekrefter Grüner.

Han forteller at de vanligvis sikrer seg for valutasvingninger blant annet gjennom valutakjøp, men denne situasjonen ble for ekstrem.

Italienskproduserte Laika har også gjort det bra i år, forteller Tor Grüner. Foto: Knut Randem.

Det er vanlig både i import- og forhandlerleddet at varelageret finansieres av finansieringsinstitusjoner. Det er spesielt to slike selskaper som blir mye brukt i bobilbransjen.
– Santander har vært helt topp å ha med å gjøre i denne perioden. Det gjelder ikke alle. I en slik situasjon ser du hvem som er vennene dine. Også produsentene har vært lydhøre, forteller Grüner.

Alt for stort lager etter 2019
Grüner legger ikke skjul på at de hadde et alt for stort varelager etter 2019. Hele bransjen var dårlig rustet. Etter flere år med sterk vekst kom tilbakeslaget i 2019 og mange hadde bestilt for mange bobiler.
Nå er restbeholdningen av nye 2019-modeller brakt ned på et mer håndterlig nivå. Og han har få 2020-modeller igjen på lager.
2021-modellene ser han neppe i Norge før mot slutten av året. I et vanlig år ville de allerede vært på vei inn i landet.

– Bruktomsetningen har vært bra. Det har reddet forhandlerne, som har fått inn kapital de sårt trenger. Etterspørselen etter brukt har vært sunn for disse, og deres lagre er vesentlig redusert.

Kun pluss i to måneder
Grüner mener altså at det ikke har vært noen bobil-boom i år. 8,5 prosent nedgang i forhold til 2019 er mye. Det hjelper ikke at mye brukt er solgt.

– Det har bare vært to måneder med bedre resultater enn i fjor.
Ved utgangen av mai hadde nybilsalget av bobiler sunket med over 23 prosent. I juni og juli forbedret dette seg gradvis til en nedgang på 5,2 prosent i forhold til 2019. I august droppet markedet igjen sammenlignet med 2019.

– Det er de største forhandlerne som lider mest. De mindre har stort sett vært forsiktige med å bestille inn ny modeller til 2020 og har klart seg bedre. Situasjonen er ikke svart-hvitt og mange er godt fornøyde, beskriver Grüner.

– 2021 blir et bra år
– Mars 2020 kom som et sjokk på oss alle. Nå er vi mer forberedt på at situasjonen vi er i også vil vedvare i 2021. Det er farlig å tro at alt går til himmels. Det var for mange optimister i 2019, og det var da nedgangen startet.

– De fleste nordmenn kommer til å feriere hjemme i Norge også neste år.
– Markedet er nå nede på 2016-nivå. Vi har justert kostnadssiden så dette kan vi planlegge ut fra, sier Grüner og mener de nå står godt rustet til å gå inn i et nytt år.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.