– Denne senga har vi ventet på i 12 år

Det er bare i Norge og Belgia denne sengeløsningen har vært populær. Derfor har den vært ute av produksjon så lenge. Den kompakte løsningen holder bobilen under 6 meter.

Den franske sengeløsningen utnytter plassen til det ytterste med badet ved siden av. Foto: Knut Randem.

Nå er den franske sengeløsningen tilbake på produksjonslinjene til Benimar. Det er Tor Alvern i Abobil.no som har ivret for å få dette tilbudet tilbake i en Benimar.

– Denne senga har vi ventet på i 12 år, sier han entusiastisk når vi møtes på CMT-messa i Stuttgart. Den plassbesparende sengeløsningen gjør at bobilen måler inn til bare 596 cm på lengden.

Benimar Tessoro 430, som den heter, har altså det som kalles fransk seng. Det betyr at den er plassert i det ene hjørnet bak med badet ved siden av. Det betyr også at senga smalner litt av mot fotenden.

T430 blir levert til Norge bygget på en Fiat Ducato Euro 6d med 140 hk og 9 trinns automatgir. Maksimalvekten er 3 500 kg og lasteevnen er oppgitt til 813 kg. Bilen registreres for fire personer og det er verd å nevne at det i baksetet er ISO-fix for feste av barneseter.

Salongen har uttrekkbart bord og en «gjestestol» til høyre. Bobilen har panoramavindu og en hylle til småting over førerhuset. Foto: Knut Randem.

Dette er typisk en bobil for to personer, men det kan også reies opp til en eller to personer i salongen.

Badet er som nevnt plassert ved siden av senga i bakre hjørne. Normalt ser du kun toalettet og håndvasken, men en svingbar vegg skjuler disse slik at dusjen kommer fram. En svært plassbesparende løsning, som betyr at gulvet er det samme uansett hva du gjør der inne.

Benimar Tessoro 430 måler inn 596 på lengden og har en bredde på 230 cm. Foto: Knut Randem.

Kjøkkenet er plassert umiddelbart foran badet og har et stor kjøleskap på 140 liter. Arealet fra og med bodelsdøra og framover opptas av salongen. Her er det plass til fem personer rundt bordet.

T430 har en Webasto dieselvarmer på 5 500 W. Varmtvannsberederen går på gass. Til Norge kommer den utstyrt for vinterbruk med frostfrie vanntanker.

Garasjen har dør både på bakveggen og på venstre side. Det er tilgang til romslig lagerplass under senga fra garasjen og vise versa.

Inkludert markise, ryggekamera, solcellepanel og en del annet utstyr blir prisen i Norge 1 249 000, opplyser Alvern..

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  6 comments for “– Denne senga har vi ventet på i 12 år

  1. Min gamle 2004 Dethleffs Globetrotter har fransk sengeløsning, og det var en av grunnene til at jeg kjøpte den. Fabelaktig planløsning syns jeg, det gjør bilen veldig åpen og luftig. Eneste ulempen er at man ikke får noen stor «garasje» med plass til f.eks sykler under senga, men med litt fornuftig pakking får man med seg alt også i dette litt mindre lasterommet, da får heller sykkelen henge bakpå og være litt mer utsatt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *