I dag er det slutt for denne bombrikka. Har du ikke gjort noen tiltak i løpet av april, mister du alle rabatter i bomstasjonene. For noen blir det ekstra dyrt å kjøre uten.
Fra i dag er det stopp for norske kunder hos Brobizz AS. De som har EasyGo+ bombrikke fra dette selskapet står nå uten en fungerende bombrikke.
Bobilverden.no har skrevet om dette flere ganger siden de norske kundene mottok varsel om oppsigelsen i slutten av februar. Først 4. april startet Øresundsbroen å selge en tilsvarende bombrikke.
Bombrikka fra Brobizz AS og etterfølgeren fra Øresundsbroen skiller seg fra andre bombrikker ved at de kan benyttes av bobiler (og andre biler) over 3 500 kg både i Norge og Danmark samt på motorveier i Østerrike. I praktisk bruk har brikka fra Brobizz AS og nå den nye fra Øresundsbroen den fordelen at du betaler etterskuddsvis framfor å bruke Østerrikes egen bombrikke som krever forhåndsinnbetaling.
De som har hatt bombrikke fra Brobizz AS og ikke har skaffet seg en ny i løpet av april står i dag uten bombrikke. Det betyr at alle rabatter i norske og utenlandske bomstasjoner er borte.
Ettersom denne bombrikka har vært i bruk på bobiler over 3 500 kg betyr det at de uten ny bombrikke fra Skyttel Pass, Flyt, Fremtind service eller Øresundsbroen må betale takst som lastebil i norske bomanlegg. Det er en saftig prisøkning. Det betyr at også 20 prosent brikkerabatt forsvinner fra i dag.
Bobiler over 3 500 kg i kjøretøygruppe M1 blir i norske bomanlegg taksert som personbil – under forutsetning av at de har bombrikke.
Brobizz AS har kun sendt ut informasjon til sine kunder en gang – i februar. Bobilverden.no har spurt Brobizz AS og morselskapet Sund & Bælt om det har skjedd endringer i siste øyeblikk. Våre henvendelser er ikke besvart når dette skrives. Det er derfor høyst usikkert hva faktisk status er.
Oppdatert 08.05.24: Sund & Bælt holding har i dag opplyst at brikken virket fram til 3. mai.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Dette bør du vite om bombrikker og avtaler
Les også: Mange må bytte bombrikke i løpet av fire uker (4. april 2024)