Den nye kompakte Kabe

Kortere, slankere og lettere. Det er tre stikkord for Kabes nye kompakte bobil. Det er nye takter for en produsent som er mest kjent for store og tunge bobiler.

Salongen i Kabes nye kompakte modeller. Foto: Knut Randem.

I det nye modellåret lanserer Kabe Novum 720 Compact i to versjoner – LGB og LXL. Hovedforskjellen på de to versjonene er at LGB har langsgående enkeltsenger og LXL har en såkalt fransk sengeløsning. Det fører naturlig nok til at badet plasseres ulikt i de to utgavene.

Kabe har valgt Mercedes Sprinter med en motor på 150 hk og ni trinns automatisk girkasse som basiskjøretøy til sin nye kompakte bobil.

Mercedes Sprinter med en motor på 150 hk er basis for Kabes nye kompakte modeller. Foto: Knut Randem.

Modellen har AL-KO chassis og dermed forhjulsdrift. Den leveres standard for en totalvekt på 3 500 kg. I følge Kabe skal det da være 500 kg lasteevne.

Novum 720 Compact er 716 cm lang og er 224 cm bred. I høyden holder de seg så vidt under 300 cm.

Her er det to faste soveplasser bak og mulighet til å re opp soveplass for to personer i salongen. LXL har en fransk sengeløsning og er modellen vi her har fotografert. Her er badet plassert ved siden av sengen i bakre venstre hjørne. Med denne løsningen blir garasjen mindre, men det blir noe bedre lagringsplass inne i bodelen.

Kjøkkenet er likt i de to modellene, men i versjonen med to enkeltsenger er badet flyttet til venstre bildekant. Kjøleskapet på 142 liter er i den løsningen flyttet til der skapet ved siden av kjøkkenet står her. Foto: Knut Randem.

Kabe har valgt «face to face» sofaløsning i salongen. Begge har en rett kjøkkenbenk med noe arbeidsplass rundt kokeblussene. Kjøkkenvifte og stekeovn skal være standard i disse bobilene.

Til tross for lavere vekt har Kabe likevel fått plass til vannbåren Alde oppvarming i Novum 720 Compact. Bodelsbatteriet er et 90 Ah AGM-batteri.

Modellene kan også bestilles med en «heavy-pakke» for en totalvekt på 4 500 kg. En «Royal-pakke» gir blant annet oppgradering av motoren til 170 hk.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  5 comments for “Den nye kompakte Kabe

  1. Godt nytt for oss som liker kompakte bobiler.Personlig foretrekker jeg bobiler med en lengde på max 680cm. De er enklere å håndtere og ikke minst enklere å parkere.Er det mulig å rygge « bakenden» litt utover parkeringslomma kan man stort sett parkere overalt.
    Korte bobiler gir også større mulighet for å snu på trange lokaliteter.Opplevde senest dette i Stavanger i sommer, der vi på jakt etter bobilparkering ble av navigasjonen ledet inn i på en enveiskjøring uten snumuligheter.Hadde bobilen vært 7- 8 m lang , måtte vi ha rygget flere titalls meter tilbake på en trang gate.

    • Å rygge noen titalls meter på en relativt flat gate med en bil på 7-8 meter bør være en smal sak om en har tenkt å kjøre bobil rundt i Norge.
      Er det utfordrende så kan en time eller to med sjåførlærer være vel anvendte penger, både for egen del og medtrafikantene.
      Jeg har selv rygget med campingvogn på vestlandsveier når jeg har møtt hollendere, med personbil….

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *