Ombygging av en varebil til bobil kan bli et avgiftsmareritt dersom du ikke forholder deg til regelverket. Det som kan se ut som en billig snarvei til ny bobil kan bli en dyr løsning.
Det har blitt stadig mer populært å bygge campinginnredninger i varebiler. Mange ser på dette som billig måte å komme seg inn i bobillivet. Det er imidlertid en felle: grønne skilt.
Å kjøpe en varebil med grønne skilt kan virke som en god løsning, men du kan gå fem på. Løser du dette feil og med feil varebil kan det bli veldig dyrt.
For en varebil med grønne skilt betales det lav engangsavgift, ikke så ulikt nivået for bobiler. Men prisen er jo en helt annen så hvorfor ikke bygge selv, tenker du kanskje?
Tidligere kunne du bygge om en varebil med grønne skilt til personbil etter ti år uten å betale ekstra avgift. Nå er denne tiden tredoblet. Regelverket er komplisert og ikke lett å lese. Bobilverden.no har derfor spurt Skattetaten om hjelp til å forstå reglene. Som du ser under så omtales en bobil som en campingbil i avgiftsregelverket. Lenkene i teksten går til Skatteetatens informasjonssider.
Ekspertisen svarer
– Er det lov å innrede en ny varebil med grønne skilt for overnatting (camping) uten at det får konsekvenser for avgiften? Slik spurte redaksjonen. Senior skattejurist Kjell Sture Skålbones i Skatteetaten svarer:
– Som kjent er kjøretøy inndelt i forskjellige avgiftsgrupper, blant annet personbil i avgiftsgruppe a, varebil klasse 2 i avgiftsgruppe b (bil på grønne skilt) og campingbil i avgiftsgruppe c. Det stilles visse krav som et kjøretøy må oppfylle for å bli klassifisert i en bestemt avgiftsgruppe. For eksempel må varebil klasse 2 oppfylle visse krav til varerommets størrelse og fastmontert beskyttelsesvegg mellom førerrom og varerom mv. Campingbiler må blant annet oppfylle krav til takhøyde og innredning.
– Dersom et kjøretøy bygges om slik at det blir å anse som hjemmehørende i en annen avgiftsgruppe, vil det ha konsekvenser for engangsavgiften. En slik ombygging skal meldes til Skatteetaten, og det skal betales ny avgift tilsvarende forskjellen i engangsavgift mellom den avgiftsgruppen det ombygges fra og den avgiftsgruppen det bygges om til. Det gjøres fratrekk i avgiften for bruksfradrag. Det kan også være verdt å merke seg at det er forskjellige regler og forskjellig beregningsmåte for avgiften for kjøretøy som er første gangs registrert i Norge før eller etter 1. januar 2014. For mer informasjon vises til Skatteetatens informasjonssider om temaet. Her er det også en kalkulator som kan brukes til å beregne hvilken avgift som må betales for en tenkt ombygging, skriver Skålbones.
– Hvis en varebil klasse 2 bygges om til en campingbil (som oppfyller kravene til campingbil i avgiftsgruppe c), skal det altså i prinsippet betales avgift tilsvarende differansen mellom varebil klasse 2 og campingbil. Her er det imidlertid verdt å merke seg at forskjellen i avgiftsnivå mellom varebil klasse 2 i avgiftsgruppe b og campingbil i avgiftsgruppe c er forholdsvis liten, slik at de avgiftsmessige konsekvensene av en slik ombygging vil være små.
– En ombygging vil først og fremst ha avgiftsmessige konsekvenser dersom et kjøretøy i en avgiftsgruppe med lavere avgift enn personbil i avgiftsgruppe a, bygges om slik at det ikke lenger oppfyller kravene til sin opprinnelige avgiftsgruppe, og blir å anse som hjemmehørende i avgiftsgruppe a. Det mest kjente eksempelet på slik ombygging som utløser “personbilavgift” vil være fjerning av beskyttelsesvegg og/eller innsetting av bakseter i en varebil klasse 2.
– Det kan altså tenkes at det å montere fast innredning i en varebil vil kunne medføre at den ikke lenger oppfyller de avgiftsmessige kravene til å være varebil klasse 2. Dersom ombyggingen heller ikke oppfyller kravene til campingbil, kan bilen bli ansett som hjemmehørende i avgiftsgruppe a, sånn at det må betales engangsavgift som for personbil.
Den korte oppsummeringen
Det Skålbones i korthet beskriver her er at det blir mye avgift å betale dersom du bygger om varebilen på grønne skilt til noe som verken tilfredsstiller kravene til varebil eller til campingbil (bobil) i forhold til takhøyde, innredning og andre krav.
Dersom du bygger om slik at bilen oppfyller kravene til campingbil i avgiftsregelverket, kommer du langt billigere unna.
Før du begynner kan det være lurt å følge Skatteetatens oppfordring om å melde ombyggingen før du begynner med jobben. Å bli stoppet i kontroll langs veien kan gi deg en svært ubehagelig regning om du ikke har spilt på lag med myndighetene.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Grønne skilt og ombygging til camping, hvor langt kan du gå?
Men her “glemte” dere jo den aller vanligste – og enkleste – måten å få brukt en varebil på grønne skilter som “bobil”! Og som samtidig er både lovlig og GRATIS;
Putt inn både seng og bord og kjøkkenbenk og skap – bare ikke “fastmonter” det!
For så lenge det ikke er “fastmontert” – og du selvsagtg også lar skilleveggen stå på plass (i det minste til du har passert Svinesundsbrua… 😉 ), er alt du har plassert i varerommet å anse som “last”, og har null innvirkning på “registrerings-status”!
Du kan få kjøpt ferdige “moduler” som bare er å putte rett inn i de vanligste varebilene – fra Berlingo til Transporter – eller du kan lage inventaret selv.
Hvorfor omfatta ikke artikkelen dette…?
Fordi vi spurte eksperten om ombygging og ikke varetransport.
Det skjønner vel alle.
Jeg har prøvd å lese meg til hva som er gjeldende av regler men ikke klart helt å komme til bunns i det. Har lest at du kommer unna så lenge du ikke monterer 220v eller kokeplate-topp.
Så jeg sendte følgende mail til Statens vegvesen:
“Jeg ser etter hva som gjelder av regler for å bygge inne i en varebil med grønne skilter. Har søkt og lett etter forståelig informasjon men klarer ikke å finne dette.
Planen er å fastmontere noen skap, benkeplate, vannkran med innvendig vanntilførsel og 12v belysning og lademulighet.”
Og deres svar:
“Hva du bygger i varerommet på en varebil klasse 2 (med grønne skilter) legger ikke vi oss borti såfremt du ikke monterer inn sete eller setearrangement i varerommet.
Du må selvsagt beholde beskyttelsesveggen, det er et krav på varebil klasse 2.”
De sendte også med informasjon om reglene for å klassifisere bilen som bo-/campingbil eller om bilen skulle omklassifiseres til varebil klasse 1:
“Hvis du derimot skal omklassifisere bilen, ta ut skilleveggen, så blir bilen varebil klasse 1 (med hvite kjennemerker). Det er da krav til surrekroker etter en ISO-norm som må være tilgengelige i varerommet (både plassering og antall etter ISO-norm). Merk også at det ikke er 10 års regel ved endring av varebil nyere enn 2014. Se: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/“
Hei
Hvor får en kjøpt slike moduler? 🙂
Vet noen hva som defineres som “sete eller setearrangement” i denne sammenheng? Kan en sette inn en seng, som kan ombygges til en sofa for eksempel?
Vil det hjelpe om seng/sofa ikke er fastmontert, men bare festet i festekrokene i i varerommet?
Hvordan stiller det seg dersom en tar utgangspunkt i en elektrisk varebil ev. f.eks. en Citroen e-spacetourer? Kan en innrede den nesten som en vil?
Bra artikkel, men vanskelig å navigere seg rundt hva som gjelder. Jeg har lyst å ha en såkalt micro campervan (for en person), så lenge skilleveggen ikke fjernes og sengen kan tas ut uten bruk av verktøy så regnes det ikke som fastmontert?
Vi synes også dette er vanskelig. Det blir spesielt vanskelig når de som “sitter på” reglene har vondt for å gi konkrete svar. Kanskje blir du klokere av oppfølgingsartikkelen vi har lenket til over.