Dekkvalget påvirker kjørekomfort og -økonomi

Ifølge ekspertene er gode dekk som tåler dårlige veier alfa og omega for at bobilferien skal bli trygg og komfortabel. Og ikke glem rett lufttrykk.

Det er på våte og dårlige veier du merker forskjell på dekkene. Foto: Nokian.

Flere nordmenn velger å dra på bobil-ferie denne sommeren, og med tanke på varierende veistandarder er det viktig med riktig valg og bruk av dekk, skriver Nokian Tyres i en pressemelding.

– En enkel metode for å øke bobilens komfort og sikkerhet er å kontrollere lufttrykket i dekket. Med rett lufttrykk blir både kjøreegenskapene og ytelsen best mulige. I tillegg blir veigrepet optimalt, og dekket lager også mindre lyd på veien, sier Emil Sundholm, Product Manager i Nokian Tyres Sverige.

Korrekt lufttrykk angis i bilens instruksjonsbok og på innsiden av døren til føreren, eller innsiden av påfyllingslokket (for drivstoff). En bobil skal vanligvis ha et lufttrykk på 3,5-4,5 bar, og det er betydelig mer enn hva dekkene på en personbli skal ha.

For lavt lufttrykk gjør at dekkene slites betraktelig fortere, og drivstoff-forbruket øker. Dessuten blir kjøreegenskapene dårligere, og den tunge bobilen blir vanskelig å manøvrere i ekstreme situasjoner. Om lufttrykket er for høyt, så forverres både veigrepet og kjørekomforten.

Sikkerhet og drivstoff-forbruk
Iblant må man kjøre på dårlige veier for å komme fram til et riktig idyllisk reisemål, som øker faren for punktering, og derfor er slitestyrke en viktig egenskap for bobil-dekk. Det beskytter også mot uhell ved vanlig bykjøring, for eksempel hvis dekket havner opp mot en fortauskant.

– Dekk av høy kvalitet har en utmerket slitestyrke, sier Sundholm og slår et slag for sine egne dekk med Aramid Sidewall-teknologi, som innebærer at sidene av dekkene inneholder aramid-fiber. Det gir god beskyttelse mot støt- og kutt-skader.

De varierende værforholdene i Norge er også en krevende faktor for dekk. De nevnte dekkene skal kunne gi trygge kjøreegenskaper både på varme sommerdager, på kjølige vår- og høstdager, og ved heftig regn. En titt på dekkets EU-merking gjør det enklere å velge riktig type dekk.

– EU-merkingen viser hvor bra veigrep et dekk har på våte veier. Der angis også dekkets rullemotstand – jo lavere, jo lettere ruller dekket. Dette påvirker kjørekomforten og drivstoff-forbruket, forteller Sundholm.

Hva gjør jeg ved punktert eller skadet dekk?
– Om du har blitt rammet av et punktert eller skadet dekk midt i reisen, så må et dekkverksted reparere dekket. Det må løsnes fra felgen og også kontrolleres på innsiden før det repareres. Et dekkverksted bedømmer også om dekket kan repareres, eller om du må kjøpe nytt dekk, avslutter Emil Sundholm.

Det kan være dårlig vei fram til idyllen. Foto: Nokian.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  5 comments for “Dekkvalget påvirker kjørekomfort og -økonomi

    • Det varierer nok fra bil til bil hva som er riktig lufttrykk. 5,5 bar er nok med CP-dekk. Det er Nokian som opplyser om 3,5 – 4,5 bar, men Nokian har vel ikke CP-dekk. Hvis du setter på C-dekk, så kan det hende at noe mellom 3,5 – 4,5 er optimalt.

  1. Det er forskjellig anbefalt trykk fra de forskjellige dekkfabrikantene. det som avgjør er lasteindeks på dekket og vekt på akslingen. Michelin har en egen tabell for sine cp dekk. dette er ikke oveførbart til andre merker.
    Man må veie bilen sjekke lasteindeks på dekkene å så regne ut rett trykk.
    Dette skal de fleste forhandlere kunne gjøre når de selger dekk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.