De havnet i uvær og våknet veldig, veldig våte. Slik gikk forsikringsoppgjøret

Husker du Nina og Hans som våknet med den et år gamle bobilen i vannet? Nå er forsikringsoppgjøret med Gjensidige avsluttet.

Nina Strømsnes og Hans Marwoll er strålende fornøyde med forsikringsoppgjøret. Her fotografert foran sin nye Hymer. Foto: Privat.

Bobilverden.no skrev i begynnelsen av august om samboerparet Nina Strømsnes (56) og Hans Marwoll (67) fra Bømlo som havnet i uvær mens de bodde på Sotenäs camping like nord for Smøgen. De ble vekket klokka 03.15. Da sto vannet opp til gulvet i bobilen og det meste av elektronikken var våt. Og de var ikke de eneste som sto til knes i vann. Se vår reportasje her.

I dag har Nina og Hans skrevet kontrakt med Kroken Haugaland på ny bobil. Det kunne de fordi Gjensidige forsikring kondemnerte den et år gamle bobilen.

Nina og Hans var ikke de eneste som havnet i vannet på Sotenäs camping for seks uker siden. Foto: Privat.

Som vi skrev tidligere ble bobilen kjørt av bilberger til Kroken Oslo. De skulle vurdere reparasjonskostnadene for forsikringsselskapet.

– Det tok litt lenger tid enn vi hadde håpet. Det var mange priser som måtte hentes inn fra Tyskland før prisen på skadene var klar, men anbefalingen ble kondemnering. Resultatet ble godt, stråler de på en felles telefonlinje fra Bømlo. Og det tok egentlig ikke så lang tid. En reparasjon kunne tatt måneder.

– Gjensidige har vært veldig samarbeidsvillige. Det kom sikkert godt med at vi hadde toppforsikring som gir helt ny bil så lenge den er yngre enn tre år. En slik forsikring koster ikke mange hundrelappene ekstra, så vi er veldig glade for at vi hadde den, sier Hans.

Dermed kan de få en ny 2021-modell av tilsvarende modell som erstatning. Nina og Hans forteller at Gjensidige og Kroken ble enige om en pris slik at de i dag kunne signere kontrakt på en nesten identisk bobil. Erstatningsbeløpet utbetales til Nina og Hans slik at de i prinsippet kunne valgt en annen modell, men de var godt fornøyde med den de hadde så det ble maken.

– Vi synes det var godt gjort av Kroken Haugaland å skaffe oss en ny bobil så raskt. De har vært helt topp. Nå skal den nye bobilen klargjøres med noe utstyr, men i løpet av en ukes tid er den klar for levering.

Nå kan Nina og Hans starte med en helt ny bobil. Foto: Privat.

Mye skadet løsøre
Det var ikke bare bobilen som ble skadet. Også to elsykler, fjellklær og mye annet løsøre har blitt ødelagt.
– Det har ikke nyttet å vaske det. Det kunne lukte godt når det hang til tørk, men straks det kom inn, luktet det igjen, sier Nina, som ikke unner noen å gå gjennom dette. Det har vært mye jobb selv om oppgjøret har gått på skinner.

Gjensidige forsikring har gitt Nina og Hans 50 000 kroner i erstatning for ødelagt løsøre. Det er de godt fornøyde med. Og egenandelen for skaden? 4000 kroner.

Nå tror de på en god høst. De hadde riktignok håpet på en litt annen opptrapping til Hans kreftbehandling i høst. Søndag skal han inn på sykehus for å høste stamceller. Det blir ikke det eneste besøket der i høst, men de er optimister og håper på en fin høst. Fra neste uke har de i hvert fall en bobil å kose seg i når helsa tillater det.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Vekket til vannkaos i og rundt bobilen

Del dette med andre:

  1 comment for “De havnet i uvær og våknet veldig, veldig våte. Slik gikk forsikringsoppgjøret

  1. Jeg bruker NAF Gjensidige forsikring også.
    Har hatt hull i drivstoff tank, mulig av «gnagere» som jeg måtte bruke forsikringen når Ferda Norge as ikke tar ansvar !
    Skifte tank med arbeid kr 18000.- ca egenandel kr 2000.- Meget greit !

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.