Hvert år godkjenner verksteder biler i EU-kontroll, som ikke er i god nok stand. Det melder Statens vegvesen i Midt-Norge. De tar stikkprøver av verkstedenes godkjenninger.
I løpet av 2018 rakk Statens vegvesen å kontrollere 537 biler som nettopp hadde vært inne til EU-kontroll hos verksteder i Midt-Norge. Dette gjør de for å sikre at verkstedene ikke jukser når de EU-godkjenner kjøretøy.
13 prosent skulle ikke blitt godkjent
Av de 537 bilene som ble kontrollert var det 71 hvor kontrollørene oppdaget at kontrollen var for dårlig utført, og at de har fått EU-godkjenning uten at de skulle hatt det, fordi de er i for dårlig stand. Altså rundt 13 prosent av de kontrollerte. Det kan være alvorlige ting som bremsefeil eller rustskader som ikke er oppdaget.
– Når vi oppdager avvik, så skriver vi brev med en advarsel og med pålegg om å følge kontrollinstruksen. Dersom vi finner avvik flere ganger, så kan vi inndra deres godkjenning for en periode, som regel i tre til seks måneder. Det avhenger av alvorlighetsgraden, sier seksjonsleder Odd Nasvik i tilsynsseksjonen i Statens vegvesen Region midt. To verksteder mistet godkjenningen sin til å gjøre EU-kontroll i 2018. De må rette opp manglene tilsynet har avdekket, før de kan få tilbake godkjenningen sin.
Stikkprøvekontrollene hos virksomhetene som har godkjenning til å utføre EU-kontroll foregår i hele Trøndelag og Møre og Romsdal. Det ble utført rundt 200 000 EU-kontroller i regionen vår i løpet av 2018, skriver regionen.
– Målet med stikkprøvekontrollene er å sørge for at bileierne får valuta for pengene sine når de velger hvilken virksomhet som skal få ta EU-kontrollen på bilen deres. Vi stabiliserer konkurransen når vi sørger for at de som har godkjenning gjør en redelig jobb, sier Nasvik.
Tekst: Redaksjonen