Danskene sa nei!

Etter et års betenkningstid har den danske Færdselsstyrelsen avslått en norsk søknad om felles godkjenning av norske bobiler for høyere hastighet.

Bobiler mellom 3500 og 7500 kg må fortsatt holde seg i 80 km/t på danske motorveier. Om de ikke blir godkjent ved en dansk synshall da.

Dagen etter Bobilverden.nos markering av et års dagen for saksbehandlingen av den norske henvendelsen, svarte omsider Færdselsstyrelsen Vegdirektoratet.

I det danske regelverket for Tempo 100 kreves det at bobiler mellom 3500 og 7500 kg må godkjennes i en av de private danske synshallene for å kunne øke hastigheten til 100 km/t på motorvei og til 80 km/t på landevei slik den danske transportministeren åpnet for for halvannet år siden.

Bestemmelsen i Tempo 100-regelverket åpnet også for at utenlandske bobiler kunne godkjennes under ett etter vedkommende lands godkjenningsordning og uten å vises for en dansk synshall.

Bobilverden.no spurte den norske samferdselsministeren om han ville bidra til en felles godkjenning. Det ville han og ba Vegdirektoratet søke danske myndigheter.

I et brev 15. august 2018 beskrev Vegdirektoratet det norske regelverket rundt godkjenning av bobil og retten til å følge skiltet hastighet.

Dette var ikke godt nok for Færdselsstyrelsen, framgår det av deres svarbrev. Fordi Norge ikke har en særskilt godkjenningsordning for biler som skal kunne kjøre i skiltet hastighet, har de avslått søknaden. Også det forholdet at det norske regelverket åpner for at alle bobiler (også fra andre land) kan følge hastigheten vurderes som negativt da for eksempel også eldre bobiler uten sikkerhetsseler i alle seter eller ABS-bremser omfattes av norsk regelverk.

Færdselsstyrelsen legger også vekt på at det ikke finnes en norsk merkeordning for godkjente bobiler. De finner heller ingen grunn til å gi dispensasjon for norske bobiler.

Dermed må du oppsøke en dansk synshall for å få godkjenning og klistremerke bak for å kunne kjøre i de forhøyede hastighetene i Danmark. Om du har en bobil mellom 3500 og 7500 kg vel og merke.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Fartsgrenser: Et år uten svar fra Danmark
Les også: Slik får du lov til å kjøre hurtigere i Danmark

Del dette med andre:

  6 comments for “Danskene sa nei!

  1. Og hva er prisen på det i Danmark?
    Danmark er dyrt nok fra før,og de klager på lite besøk.
    Ikke rart de ikke får besøk vi er mange
    med biler over 3500.

    • Er det så dyrt i Dk da? Dk har sære reglerer som også vi har i Norge. Så opp til den som vil og kjøre innom en Synshall og få Godkjent 100 kmt ,koster vel en 1000 lapp . På den tiden du bruker på det kjører du fint Hirtshals- Flensburg og tilbake igjen i 80 km/t +

  2. For de som er så mye i Danmark at det er interessant med en Tempo 100-godkjenning vil redaksjonen komme tilbake med en reportasje om dette på et senere tidspunkt.

  3. I år har vi bl.a. vært endel omkring i Danmark.
    Vår bil er 4,5t, og for å være ærlig, så går det helt fint å oppholde seg blant tungtransporten i høyre felt. De aller fleste suser jo avgårde i 90 – 95, og noen til og med enda fortere.
    Kan ikke se at dette er noe særlig stort problem. Med bobil er vi jo på ferietur, ikke deltager i Rally CrossEurope. 🤔

    Et mye større ‘problem’ er det kanskje at store deler av det norske veinett ikke innehar såpass standard at det kan kjøres opp mot lovlig fartsgrense uten at det går særdeles hardt ut over materiellet…

    Btw,
    🎶 Det er deilig å være dorsk i Danmark! 🎶 😊

  4. Blir vel heller og ta sjansen de gangene man kjører igjennom Danmark, hvis du blir tatt er det snakk om 2-3000 Norske i fartsbot

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *