Challenger forlenger sin X-serie

Av 194 bobiler av merket Challenger som ble solgt i Norge i fjor, var førti av den nye X150 kompaktmodellen. Nå kommer oppfølgeren.

Challenger X250 er 37 cm lenger enn sin forløper X150.

Bobilverden.no har fått en første titt på Challenger X250. Den andre i modellserien X på to år.
Lanseringen av X150, som kombinerer smidigheten til en bybobil med mye av komforten til en standard bobil, ble en umiddelbar suksess i Norge.

X250 går opp en størrelse og lander på Fiat-chassiset med 636 cm. Modellen er fortsatt 210 cm bred på utsiden, 198 på innsiden og har en høyde på 275 cm.

En X i taket gir indirekte belysning over salongen. Foto: Produsenten.

Forenklet sett kan man si at alt fra sofaene og forover er identisk med X150, bortsett fra noen estetiske detaljer. Men akterut er forskjellen total. Her er nesten alle de 37 ekstra centimeterne en garasje med innsats som kan løftes opp og ned.

Garasjen i X250 kan varieres slik at du kan både ha garasje og garderobe. Størrelsen av de to avgjør du. Foto: Produsenten.

Senker du innsatsen ned i bunnen får du en plass som er tilgjengelig fra innsiden og kan brukes som en stor garderobe.
Løfter du den opp får du en plass som er tilgjengelig fra utsiden og som utvider garasjen. Det blir nok mest forhandlingen i familien som avgjør hvordan dette brukes.

I dette oppsettet har garderobe-entusiasten i familien seiret. Foto: Produsenten.

Med den nye planløsning er badet flyttet fra bakerst i X150 til venstre side vis a vis kjøkkenet. Kjøleskapet er plassert mellom badet og garderoben.

Uten å ha testet kjøkkenet i praksis er vår spontane følelse at kjøkkenet blir veldig lett å jobbe på, og at den som lager mat får en rimelig stor og uforstyrret plass å holde seg i.

I tillegg er overskap og skuffer i kjøkkenområdet dimensjonert i klasse med de du har hjemme på ditt eget kjøkken og det er en enorm forskjell på hvordan det ser ut i en bybobil.

Mats Stoltz viser hvordan begge sofaene kan bygges om til to ekstra sitteplasser i kjørestilling.

Salongen er som i X150 utstyrt med to langsgående sofaer, som begge kan bygges om til et ekstra sete med sikkerhetsbelter. Salongbordet er senkbart og det kan reies opp i salongen i tilfelle det er fire som skal sove i bobilen. Den senkbare dobbeltsenga er ellers et naturlig valg. Dette er en løsning Challenger har valgt i flere sammenhenger.

Ellers er det stort sett estetikken som skiller litt mellom X150 og X250. Når det kommer til sittegruppen; i taket over bordet er belysningen byttet ut med en frekk sort X med indirekte belysning, og uttrykket er generelt forsterket med sorte detaljer satt mot lysebrunt tre.

Senkesenga i nedeposisjon. Dersom det også reies opp i salongen, heves senkesenga noe. Foto: Produsenten.

X250 vises på messen CaravanXpo på Hellerud i september, og forventes å være tilgjengelig for salg i Norge våren 2024. X250 er bygget på Fiat-chassis og har automatgir og dieselvarmer.

– Vi konsentrerer og effektiviserer modellprogrammene våre så godt vi kan for å møte ulike markeder, men har fortsatt problemer med komponenter og spesielt chassiset, sier Mats Stoltz, ansvarlig for Challengers nordiske marked.

Nå setter Challenger etter eget utsagn stort fokus på å få ut X150-ene som ble bestilt i fjor i Norge og ennå ikke er levert. Dette gjelder også en annen norsk favoritt, nemlig den helintegrerte Graphite 3048.

– Her prioriterer vi to markeder nå: Norge og Tyskland. Andre land må vente.
Totalt skal Challenger markedsføre ni modeller i løpet av året.

Den er i kompaktsegmentet X150 og X250 på Fiat og bybilmodellene V217 (6,36 lang) og V114M (5,99 med ekstrasenger i høyden) også på Fiat.

Alle som ønsker en halvintegrert Challenger får den bygget på et Ford-chassis. Det er en Graphite på 6,99 meter med lange sofaer og uttrekkbare senger, det er bestselgeren Graphite 328 med midtstilt dobbeltseng og Graphite 337 med lange senger, begge 7,19 meter lange.

– Men nordmenn elsker fremfor alt sine helintegrerte bobiler, bemerker Mats Stoltz. Det har nok delvis med klimaet å gjøre; du vil ha god plass innendørs for å kunne forlenge sesongen.
– Men det handler nok også om frihet. Fricamping er klart større i Norden og da ønsker man å være mest mulig selvforsynt.

De helintegrerte modellene som nå sendes til Norge er den 6,97 meter lange 2060 med lange sofaer og nedfellbar dobbeltseng og den nordiske favorittmodellen 3048 som er 7,47 meter lang og har en midtstilt dobbeltseng. Begge på Fiat og med automatgir.

Tekst og foto: Margareta Jonilson/Nomadliv for Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “Challenger forlenger sin X-serie

  1. Grunntegningen i artikkelen tilhører en delintegrert modell og ikke x250. Denne har har bad med dusj på venstre side og kjøkken på høyre side.

    • Du har helt rett. Til vårt forsvar kan vi si at den er hentet fra Challengers hjemmeside for X250. Vi fjerner tegningen inntil vi eventuelt får en korrekt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *