Caravan Xpo markant opp

Sosialt har årets Caravan Xpo åpenbart vært en suksess, og messecampen var i perioder sprengt. Om den kommersielle suksessen for utstillerne er like stor, vil først vise seg i dagene etter messa.

Utstillerne rapporterer om interesserte besøkende på messa. Foto: Knut Randem.

Jan Sinivaara, som er primus motor for messa, er svært godt fornøyd med årets messe.
– Da vi startet opp dette konseptet i fjor var markedet dårlig. I år har det vært enda dårligere. I et normalår ville dette vært en enorm suksess, sier han. Ut fra markedsforholdene er han likevel fornøyd med måten messa er gjennomført av både utstillere og staben.

Jan Sinivaara er spesielt glad for at messa trakk en del førstegangskjøpere av bobil eller campingvogn. Foto: Knut Randem.

I fjor ble det solgt opp mot 6 000 billetter. I år ble det kanskje solgt 40 prosent flere, anslår Sinivaara i det messa stenger.

– Alle utstillerne av bobiler eller campingvogner har hatt salg, forteller han. Gjennom samtaler med ulike utstillere har Bobilverden.no erfart at flere har solgt et varierende antall bobiler. Et par bobiler til over 5 millioner kroner fikk også nye eiere under messa.

Utstillerne har gitt et stort antall tilbud. Det er først når disse er fulgt opp at utstillerne kan måle hvilken suksess de har hatt på messa.

Det handlet ikke bare om de store innkjøpene, men også om utstyr og tilbehør. Foto: Knut Randem.

Et par utstillere måtte stå utenfor inngangen, men det la ingen demper på interessen. Foto: Knut Randem.

Sinivaara er spesielt glad for at lørdagen trakk så mange barnefamilier. Ekstra underholdning for de minste med Paw Patrol, klovner og ballonger var populært. Blant barnefamiliene forteller Sinivaara at det var flere helt nye kunder som aldri tidligere har hatt verken bobil eller campingvogn. Det er godt nytt for bransjen.

Paw Patrol sørget for stemning blant barnefamiliene. Foto: Knut Randem.

Messecampen måtte utvides
Messecampen regnes som en stor suksess. Til tider var campen sprengt og området måtte utvides samtidig som et nytt område ble tatt i bruk. De frivillige mannskapene fra Norsk Bobilforening og Norsk Bobil- og Caravanforening får skryt av Sinivaara for god og fleksibel gjennomføring.

Messecampen måtte utvides to ganger for å få plass til alle. Foto: Knut Randem.

Da messa stengte søndag ettermiddag kunne ingen i messeledelsen gi et eksakt tall på hvor mange som har sjekket inn på messecampen. Mange hadde bestilt plass på forhånd og andre kom på impuls. Uformelle tall Bobilverden.no har innhentet antyder at rundt 600 bobiler fant veien til messa. Det er i tilfelle markant opp fra fjorårets 450. Tallet på registrerte overnattinger var 763, men da har noen stått i flere døgn.

Et grep som åpenbart var vellykket var at scenen der flere foredrag ble holdt i år var plassert i den ene hallen i kombinasjon med et serveringstilbud med ulike konsepter for mat og drikke. Langbordene her var i flittig bruk i hele messeperioden.

Messecampens egen bar. Foto: Knut Randem.

Fredag var det stand-up-show med Morten Hansen fra scenen like før stengetid. Det bidro til at det var godt med besøkende i utstillingshallene helt ut messedagen. Fredagen var også den mest populære dagen på messecampens eget barområde med god stemning fram til kl 23.

Stapp fullt i teltet til messecampens bar og også mange utenfor. Foto: Knut Randem.

Lørdagskveldens fest skal også ha vært populær med komikere og dans til ut i de små timer.

Sinivaara ser for seg at messa neste år bør holde åpent til kl 20 på åpningsdagen slik at de kan nå flere av de fra nærområdet som har vært på jobb. Med stengetid kl 18 blir det for liten tid til folk som er i arbeid på dagtid.

– Planleggingen for neste år har begynt, forteller Sinivaara. Han håper det ganske snart blir behov for en tredje utstillingshall.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *