Campingstrøm til glede og besvær

Med elsykkelen kommer vi lenger og opplever mer.

De som flytter skjøteledningen fra campingplass til campingplass, kan nyte alle sivilisasjonens goder. Til nå har camperne likevel måttet forsake en del komfort som moderne elektrisk utstyr gir. Slik er det ikke lenger. Nå kan vi unne oss det aller meste, selv på høyfjellet eller i dype skauen.

Nespresso i svarte skauen? Fullt mulig med moderne strømforsyning.

I økende grad blir utstyr og apparater vi tar for gitt i hjemmet, også tatt med på campingturen. Unntar vi kokeapparat, varmeapparat og kjøleskap, er det strømmen som leverer energien i bobiler og campingvogner. Når vi ligger stille, uten 230 V-tilkopling, får vi den fra batteriet. Strøm, eller mer korrekt elektrisk kraft, er derfor blitt stadig viktig for campere. Hjemme henter vi strømmen (den elektriske energien) ut av veggen. Den har en spenning på rundt 230 volt. Den er sterk nok til å være farlig. I bobilen eller campingvogna kan vi hente slik strøm fra en stikkontakt hjemme på gården eller på campingplassen.

Det meste av husholdningsapparater, som denne stavmixereren, går på strøm – og vi vil gjerne ha det med oss på campingturen.

Komfort
Moderne belysning (LED) trekker så lite strøm at vi nesten ikke trenger å tenke på det. Vannpumpa går bare av og til og betyr derfor lite i det store spillet. Levende lyd og bilder trekker rundt 1-2 ampere, avhengig av TV-type, så det fikser de fleste batteriinstallasjoner i flere timer, men mye TV-bruk gjør at du må følge med for å ikke ødelegge batteriet. To timer TV trekker altså ca 4 amperetimer (Ah) Og så er det hyggelig å spe på med en film når det regner som verst. Gode filmer kan dessuten være løsningen for å få med ungene. Mangler TV’en DVD-spiller, får du en slik en til en billig penge. Den trekker rundt 1 ampere, den også. En totimers fil krever altså ca 2 Ah.

Moderne solpaneler gir det batteriet trenger mest, nemlig langtidslading.

Riktig utstyrt
Alt dette kan du altså klare uten å måtte ty til skjøteledningen. Vi kan nå få det meste fra eget strømsystem, samtidig som vi sparer vekt! Det forutsetter bare at du oppgraderer anlegget. Jobben er enkel, men det koster noen kroner. Det får du igjen for med økt komfort.

En «tønne med strøm»
Biler, bobiler, campingvogner og båter har det vi kaller et 12 V-anlegg med batteriet i sentrum. Det byr på mange fordeler, for med så lav spenning, er strømmen ufarlig. Det er også lett å lagre den. Men det er en viktig ulempe: Én tjuendedel så lav spenning (volt – V) betyr at vi må ha tjue ganger så stor strøm (ampere – A) for å få samme effekt (watt – W)

Batterier er mye forskjellig. Øverst det ypperste av bly-/syrebatterier med nominelt 200 Ah. Under normale forhold gir det ca 140 Ah. Vekt 58 kg. I midten et nytt batteri på 150 Ah. I praksis gir det godt og vel 140 Ah. Vekt 20 kg. Nederst: Vognas originale syrebatteri med nominelt 100 Ah, gir i praksis ca 65 Ah. Vekt 26 kg.

Batteriet kan vi godt se på som en tønne. Når motoren går, eller laderen står på, fylles det strøm i tønna. Når den er full, er det ikke plass til mer. Da får ikke dynamoen lov til å produsere mer, en bare løper med uten å lade. Eller batteriladeren reguleres ned automatisk.

Voltmeteret viser at hvilespenningen er høyere enn 12,7 V for fulladet batteri. I dette tilfellet blir batteriet blir vedlikeholdsladet av solpanelet.

Kapasiteten
Når vi ikke har ”veggstrøm”, kan vi hente strøm fra batteriet. Energien – batteriets kapasitet – regner vi altså i amperetimer. Ampere (A) x timer (h) = Ah. Teoretisk kan du hente ut 100 ampere i én time fra et batteri som er spesifisert til 100 Ah, tilsvarende én ampere i 100 timer – eller en hvilket som helst regnestykke som gir 100 Ah. I teorien. Men, batteriet tåler ikke å lades ut til mindre enn til 35-30 % restkapasitet. Å lade inn de øverste 10-15 % av kapasiteten tar i praksis på lang tid at fullading ikke skjer under en vanlig dagstur. Du må ligge med lading på campingplassen i minste et døgn før batteriet er nokså fullt. Eller med solpanel. Regn altså med at du har rundt 60 % av den kapasiteten som batteriet er spesifisert til.

Bobilen har som regel en eller annen form for voltmeter, men det er sjelden helt til å stole på. Hver tidels volt er viktig. 14,4 volt tilsier her at batteriet er fullt og at videre lading ikke må skje.

Ny teknologi
De fleste drar fortsatt omkring på ”steinalder-batterier”, både på landjorden og på sjøen. Det er unødvendig. Om få år, vil bly-/syrebatteriene være så godt som borte. De erstattes allerede av moderne kjemi – se bare på elbil-floppen Think i forhold til moderne elbiler som kan gå opptil 50 mil mellom hver lading. Den moderne tiden er nå, også for bobilene. Kom deg på lasset og få en helt annen komfort og uavhengighet – og spar vekt med nye batterityper.

Tekst og foto: Jon Winge, Bobil- og Caravanmagasinet

Del dette med andre:

  4 comments for “Campingstrøm til glede og besvær

  1. Egentlig en masse snakk om ingenting .
    Hvorfor er ikke Litium , Lifepo4 nevnt . Det er jo den fremtiden som så kryptisk blir nevnt her .
    Kunne jo og kommet med en liten forklaring på hvordan man gjør det .

    • Hvordan demonterer man en innfelt lysbryter stikkontakt i bobil. har tenkt å flytte kontrollbryterne/ rattene til varmtvann/varmluft opp i veggen over senga. Nu står disse nede ved gulvet på sengegavlen. ingen synlige skruer vises. Kansje det bare er å vippe lokket av rundt rattene, turte ikke å bryte Mvh Frits

  2. Har byttet til to stk 100 ah lithium,og en lader på 63 amp,så nå er alle
    strøm problemer borte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *