C for compact fra Rapido

Rapido har fire modeller I sin C-serie. De holder seg mellom 599 og 699 cm. Mangelen på chassis har også for Rapido ført til at nye produsenter tas i bruk.

Rapido C50 er en av de kompakte modellene fra denne produsenten. Foto: Knut Randem.

De fire kompakte modellene C50, C55, C56 og C86 bygges nå på Peugeot. Alle fire leveres for maksimalvekt på 3500 kg, men alle kan oppgraderes med noen hundre kilo. C56 er den korteste av dem med 599 cm, men vi skal se nærmere på den norgesaktuelle og fornyede C50.

Et stor takvindu i fronten gir ekstra lys. Foto: Knut Randem.

Rapido C50 er en kompakt halvintegrert bobil med en lengde på 659 cm og en bredde på 217 cm. Som standard leveres den med en 2,2 liters motor med 140 hk. Den kan oppgraderes til 3650 kg med en motor på 165 eller 180 hk. Egenvekten er ikke oppgitt i den tidlige informasjonen for modellen. Dermed kan vi heller ikke si noe om den teoretiske lasteevnen.

Selv om C50 er kompakt har den en midtstilt dobbeltseng bak, et kombinert dusj- og toalettrom samt en senkeseng over salongen. Senkesenga skal ha plass til en person, men de rette personene kan kanskje dele den?

Midtstilt dobbeltseng med tiljørende skap rundt denne. Foto: Knut Randem.

C50 har fire plasser med sikkerhetsseler, fem spiseplasser derav en på et klappsete ved døra og har i det minste offisielt tre soveplasser.

Modellen har tidligere funnets på Fiat, men på grunn av mangelen på chassis fra Fiat kommer den nå på Peugeot med noen oppgraderinger. Det eneste negative (for noen) ved overgangen til Peugeot er at den kun leveres med manuell girkasse.

Nye baklys fra Rapido. Foto: Knut Randem.

Både rundt senga og salongen skal den ha fått bedre luftsirkulasjon, som alltid er enn fordel om vinteren. Apropos vinter så leveres C50 med Truma dieselvarme, som sikrer rask oppvarming.

Kjøkkenet har to gassbluss og en gasstekeovn kan velges som tillegg. Foto: Knut Randem.

Kjøleskapet på 140 liter er med kompressor og går følgelig kun på 12 eller 220 volt. Dermed er det spart inn en gassflaske ettersom verken oppvarming eller kjøleskap trenger gass.

Dobbeltsenga bak kan justeres 20 cm på høyden for å gi bedre plass i garasjen den kan også trekkes tilbake for å gi bedre gulvplass når den ikke benyttes.

Et klappsete ved døra gir plass til en femte person til bords. Foto: Knut Randem.

Salongen er en tradisjonell L-sofa og bordet er praktisk brettbart. Et stort panoramavindu over førerposisjonen gir ekstra lys i salongen sammen med et ordinært takvindu.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “C for compact fra Rapido

  1. Det har etter hvert dukket opp noen snedne compact modeller å velge i fra flere merker. 😊
    Jeg konverterte for en del år siden fra å være hardcore manuellgirfantast, til å fortrekke automatkasse. Kan ikke huske å ha sett en eneste Fiatvariant av merkene Peugeot eller Citroen som bobil med automatkasse i annonser på Finn. Leveres disse kun med manuell? 🤔

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *