Her bygger de om bobilen til Euro 4 eller 6

Bygge om til Euro 6? Kostnad og nytte er en del av vurderingen. Foto: Knut Randem.

Med stadig nye miljøkrav kan det bli vanskelig eller dyrt å benytte en bobil som ikke er godkjent for Euro 6 hvor du vil. KLS bygger om bobiler fra 90-tallet til Euro 4 og nyere bobiler til Euro 6.

Du kjøpte bobilen for bare få år siden og den har Euro 5. Det er verken miljømessig eller økonomisk forsvarlig å vrake den. Hva kan du da gjøre for å oppgradere euro-godkjenningen?

Bobilverden.no møtte Wolfgang Krause i firmaet KLS-Motorenbau på årets CMT-messe i Stuttgart. Hans firma har i flere år bygget om bobiler og andre biler til nyere eurostandard enn de opprinnelig ble levert med.

Wolfgang Krause i firmaet KLS-Motorenbau har i åtte år bygget om til Euro 4 og 6. Foto: Knut Randem.

Krause forteller at for eksempel en Fiat Ducato fra 1993 eller nyere kan bygges om med partikkelfilter og oppnå godkjenning for det grønne miljøoblatet i Tyskland. De blir altså oppgradert til inntil Euro 4. For Mercedes-Benz og Volkswagen gjelder dette fra 1995 og for Ford Transit fra 1997. En slik ombygging koster fra 780 til 2280 euro utført i Tyskland, men ikke alle kan oppnå Euro 4.

Bygger om til Euro 6 med AdBlue
Krause forteller at bobiler bygget på Fiat Ducato, Iveco Daily, Mercedes Sprinter eller Renault Master fra 2010 og nyere kan bygges om til Euro 6 og altså kvalifisere for det framtidige blå oblatet i Tyskland, men også få lavere bomavgift i Norge og tilgang til de varslede lavutslippsonene enten det blir kjøreforbud eller høye gebyr. Vær oppmerksom på at utformingen av lavutslippsonene i Norge ennå ikke er endelig fastsatt.

KLS viste på CMT hvordan ombyggingen gjøres (klikk for større bilde). Foto: Knut Randem.

En slik ombygging er basert på HJS Emission Technology og koster i Krauses firma 3500 euro. Han lover da at ombyggingen er godkjent av det tyske instituttet TÜV. Det er flere verksteder i Tyskland som gjør slike ombygginger som KLS-forhandler, men Krause forteller at det for bobiler er så komplisert å få utstyret på plass under bilen at disse kun bygges om ved deres eget verksted ved Düsseldorf.

Godkjent i Norge?
Det naturlige spørsmålet er selvfølgelig om en slik ombygging blir godkjent i Norge. Bobilverden.no har derfor spurt Vegdirektoratet om en TÜV-gokjenning blir akseptert her.

Sjefsingeniør Asbjørn Johnsen i Vegdirektoratet, Kontor for kjøretøyteknikk er i utgangspunktet positiv og sier at TÜVs dokumentasjon normalt vil bli akseptert i Norge.

– Det er i utgangspunktet ikke noe i vegen for å bygge om biler med motorer av Euro-klasse 4 og 5 til å oppfylle utslippskravene i Euro 6. Slik endring innebærer en ombygging som krever at kjøretøyet må framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning, skriver Johnsen i en epost til Bobilverden.no.

– Når riktig avgassrenseutstyr som er tilpasset aktuelt kjøretøy og motortype er ferdig montert, må dette dokumenteres enten av fabrikant eller av godkjent, uavhengig laboratorium. TÜV som prøveinstans og laboratorium, vil normalt bli akseptert for å dokumentere en slik ombygging, herunder hva som vil være de nye avgassutslippene med renseteknologien som monteres. Her er det viktig at dokumentasjonen går spesifikt på det aktuelle kjøretøyet og motortype. Når ombyggingen er gjennomført og godkjent, vil opplysningene om kjøretøyet bli oppdatert i motorvognregisteret til ny Euro-klasse.

Ved en slik ombygging gjøres det endringer i kjøretøyets miljøegenskaper og Johnsen viser til bestemmelsene i Kjøretøyforskriften kapitel 7, paragraf 7-2, punkt 3.

– Vi ser på internett at det er flere leverandører som tilbyr utstyr og renseteknologi for å redusere skadelige avgassutslipp fra biler, spesielt NOx og partikler. Det bør derfor være greit å finne en leverandør med løsninger som kan dokumenteres og godkjennes. Ved tvil anbefaler vi å ta kontakt med en av Statens vegvesens trafikkstasjoner før en såpass kostbar og omfattende ombygging startes opp, avslutter Johnsen.

Konklusjonen er altså; Gjør det gjerne, men sjekk ut hvilken dokumentasjon du får og snakk med trafikkstasjonen før du bruker mye penger på dette.

Bobilverden.no kjenner ikke til norske firmaer som gjør slike ombygginger, men tips oss gjerne i kommentarfeltet dersom kjenner andre firmaer eller har egne erfaringer med slike ombygginger.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “Her bygger de om bobilen til Euro 4 eller 6

  1. Jeg spør om dette er det samme som Selective Catalytic Reduction med såkalt AdBlue teknologi.
    Der hevdes det at NOX utslippene fra en diesel motor er en tredjedel av hva de er i en bensinmotor.
    Er det ikke denne teknologien som har fremtiden for seg?
    Aner ikke hva Euro 6 er, men AdBlue teknologien, skulle vel gjøre at diesel biler kan kjøre i like mange år fremover som en bensinbil. Helt til det blir forbudt med forbrenningsmotoren i biler/bobiler mv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *