Byen som gjenoppsto etter armageddon

Da kanonene stilnet i mai 1945 lå den gamle tyske byen Breslau fullstendig i ruiner. Forsvart av fanatiske nazister ble byen skutt til støv og aske av sovjetisk artilleri før den som siste tyske by overgav seg 7. mai. I dag smiler byen med sjarm til besøkende med vakkert restaurerte bygninger, kulturtilbud og et mylder av muligheter for opplevelseshungrige turister.

Dronebilde av Wroclaw sentrum, viser gamlebyen med markedsplassen. Foto: Polsk Turistbyrå.

Fra Berlin via Cottbus til Krakow går en av de siste originale autobahn som ble bygget av det tyske naziriket før det gikk under i flammer og ødeleggelser i 1945. Denne veien går der fortsatt, og hadde inntil for få år siden det originale betongdekket fra 1940.

Veien til Wroclaw er den gamle Reichsautobahn fra Berlin, via Cottbus til Krakow. Her fremdeles med 80 år (!) gammelt betongdekke, men nå skal den være oppgradert til dagens standard.

Omtrent midtveis ligger Wroclaw, tidligere Breslau, som under Potsdam-konferansen i 1945 ble polsk. Da ble Polen skjøvet vestover til Oder-Neisse linjen, ut fra et kart tegnet av Josef Stalin og Winston Churchill under et noe fuktig møte i Moskva en oktoberkveld i 1944. Hele Schlesien med delstatshovedstaden Breslau havnet dermed bak Polens grenser og det senere Jernteppet.

Ved innkjøringen til Wroclaw står et russisk krigsminnesmerke med to T-34 stridsvogner. Byen ble skutt og bombet fullstendig i grus på tampen av 2. verdenskrig.

Gjenoppbyggingen
Etter at polakkene hadde drevet den gjenværende tyske befolkningen ut av Wroclaw og inn i det resterende Tyskland, og fylt opp byen med polakker som i sin tur ble kastet ut av de tidligere østområdene av sovjeterne, startet de gjenoppbyggingen.

Det må ha vært en enorm oppgave, for bilder fra bymuseet viser trøstesløse hauger av mursteiner og utbrente bygningsskjeletter i det som tidligere var en by preget av tysk arkitektur. Men de valgte å pietetsfullt gjenoppbygge den sentrale bykjernen i tro kopi av det som var tidligere. Det betyr at det i dag er en «tysk» middelalderby som ønsker oss velkommen til denne delen av Polen.

Et av de store «palassene» omkranset av markedsplassen.

Det er nesten ikke til å tro at de vakre og rikt utsmykkede bygningene er møysommelig gjenreist fra ruinhauger, når vi i dag kan beskue en unik by i europeisk sammenheng, med arkitektur som har bøhmiske, østerrikske og prøyssiske røtter.

Polakkene har pietetisk gjenoppbygget Husrekkene rundt den store, åpne markedsplassen ut fra tidligere fotografier og tegninger.

Stort torg
Midt i det som omtales som «Gamlebyen» ligger et stort torg. Midt på torget ligger et kvartal med typiske middelalderhus, og det hele er omkranset av flott restaurerte husrekker. Torget, Rynek, ble anlagt allerede i middelalderen rundt 1200 tallet.

Bygningene i sentrum ble i sin tid bygget for de mer velstående, og omfatter også det staselige rådhuset i gotisk stil fra første tidsepoken. Selv om en rekke gater fører inn til torget, er dette for lengst gjort bilfritt og tilrettelagt for besøkende. Restaurantene har utseservering i sommerhalvåret, og i rådhuskjelleren finnes en middelalderrestaurant, som faktisk har vært i sammenhengende drift i 700 år. Da med unntak av krigsavslutningen og gjenreisingsperioden. Det hele vitner om en sterk polsk vilje til å ta vare på sin historiske kulturarv, noe som også vises i byer som Warzava, Gdansk og Krakow.

Litt av gatebildet langs markedsplassen, disse husene er samtlige mindre enn 75 år gamle, men ser ut som originale middelalderbygninger.

Kirkene ble restaurert
I kommunisttiden var ikke religion noe tema, men polakkene har alltid vært katolsk religiøse. De har også restaurert et stort antall kirkebygg, som i dag framstår i fordums prakt. Like ved en av de større katedralene ligger for øvrig det tidligere erkebiskoppalasset, som i dag er museum.

Polakkene er sterkt katolske, og i de senere årene er mange kirker restaurert til fordums storhet.

Ikke langt unna ligger også et flott akvarium, hvor en undervanns tunnel av glass sikrer de besøkende nærkontakt med havets skapninger. Selve Wroclaw ligger for øvrig på noen øyer, knyttet sammen med nye og gamle broer.

Undersjøisk glasstunnel i akvariet gir nærkontakt med havets skapninger. Foto: Polsk Turistbyrå.

Moderne bebyggelse
Litt utenfor sentrum, eller Gamlebyen, har det vokst fram en moderne by. Der finner man også mange stilarter, fra kommunisttidens Stalin-blokker, til moderne forretningspalasser i glass, stål og betong. Den gamle arkitektskolen er videreført, og ikke sjelden kan man finne studenter ivrig opptatt av å tegne og måle opp gamle bygg og fasader.

Arkitektstudenter gjør markarbeid.

Selve den gamle universitetsbygningen ligger idyllisk til ved bredden av en av de små innsjøene som omkranser bykjernen. Like i nærheten finner vi også Århundrehallen fra 1911, som i 2006 ble oppført på Unescos liste over Verdensarven. Hallen var et pionerarbeid innen moderne betongbygninger, og har dannet skole for tilvarende bygninger andre steder. Den var en av de få overlevende bygninger fra krigen, og er et landemerke med sin enorme sirkelformede dom basert på en firearmet grunnstruktur.

Noen steder er de opprinnelige bygningene bevart, her et minnesmerke fra 1905 med tydelige spor etter brannstormene for 77 år siden.

Handelsby
Wroclaw har gjennom historien vært en viktig handelsby i Europa. Byen oppsto sannsynligvis opprinnelig som en festning der den såkalte rav-ruten og den gamle øst-vest kongeveien, Via Regia, møttes.

Rav var en verdifull handelsvare gjennom hele middelalderen, og kom i hovedsak fra landene ved Østersjøkysten. Etter et ubehagelig møte med Djengis Kahns mongoler, som brente ned hele byen, ble den gjenoppbygget i 1241 og fikk da utformingen den har i dag.

Viktigheten av byen økte, da den ble en del av Magdeburlovene og medlem av Hansa-forbundet. Dermed ble det også knyttet forbindelse til norske byer som Bergen og Tønsberg, som også var Hansa-byer.

Slik var det en gang, kolorert foto fra ca. 1890-1900. Foto: Ukjent, ref. Polsk Turistbyrå.

Raclawice-panoramaet
Ikke langt fra markedsplassen, ligger det berømte Raclawice-panoramaet. Det ble åpnet i 1985, og presenterer et enormt maleri som skildrer den polske armeens seier over russerne i nabolandsbyen, Raclawice. Over 114 meters lengde, i en rund bygning, skildres slaget, ikke ulikt det som finnes i Waterloo i Belgia, og som skildrer Napoleons nederlag der i 1815.

Rett ved siden av finnes Aula Leopoldina som er rikt utsmykket med statuer og malerier på tak og vegger. Byen som i årene etter 2. verdenskrig reiste seg etter sitt armageddon, har således mye å by på for besøkende. Campingplasser med god standard er det flere av.

Tekst og foto: Bjarne Eikefjord, BoCM

Artikkelen er tidligere publisert i Bobil- og Caravanmagasinet
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *