Bye bye Citycar, velkommen Eliseo

Bürstner rydder i porteføljen: Citycar har de siste årene ikke innfridd forventningene fra Bürstner. Derfor har de nå tatt farvel med Citycar for å gjøre plass for Campeo og 2021-nyheten Bürstner Eliseo.

Bürstner Eliseo leveres i flere farger og utstyrsvarianter. Foto: Produsenten.

Bürstner ville ha en bybobil med maksimal komfort innenfor de fastsatte dimensjonene. Slik ble Eliseo født. Det er den store nyvinningen til Bürstner i modellåret 2021.

Utviklet av fabrikken i Kehl i Tyskland, er Eliseo en viktig del av det nye bobilkonseptet. De velprøvde Fiat Ducato chassiset ble valgt for Eliseo-modellserien, som selvfølgelig også er tilgjengelig med den nye automatgirkassa. Vi fikk muligheten til å ta en tur med den nye Eliseo på fabrikken i sommer, og det ble et hyggelig bekjentskap.

Salongen i Bürstner Eliseo. Foto: Produsenten.

Fire planløsninger
Det mest åpenbare spørsmålet er: Hva er forskjellen mellom en Campeo og en Eliseo? Vel, det gjelder hovedsakelig fasilitetene om bord. Til å begynne med tilbyr Bürstner fire planløsninger i Eliseo-serien med mange standardfunksjoner.

Pakken med ekstrautstyr plasserer Eliseo i det øvre midtre segmentet. Campeo ligger litt under dette, og vi kan derfor trygt beskrive Eliseo som en inngangsserie. Utstyret i Eliseo-serien er av høy kvalitet, med øye for den enkelte kunde og dennes ønsker.

Eliseo kan leveres med senger på langs eller tvers. Foto: Produsenten.

Det er fire forskjellige planløsninger (C 540, C 543, C 600, C 641), forskjellige kjøretøyalternativer og mange bruks- og grunnrissalternativer. Enten det er enkeltsenger eller dobbeltsenger – på tverrs eller langs, en takseng, en barversjon med skjenk og bord eller et ekstra høyt kjøleskap – det er mange muligheter i en Eliseo.

Skyroof
Standardversjonen av Eliseo inkluderer frontpaneler med skyroof (ekstrautstyr), “glatte” vinduer, et høykvalitets inngangselement med lagringsplass, dimbar, indirekte belysning, et stort takvindu (50 x 70 cm), en rullende dør til badet og stoffpaneler i stuen og over skyvedørene. Det er også et grunnriss med lav seng.

“Skyroof” leveres som tilleggsutstyr. Foto: Produsenten.

Fem utstyrspakker
Bürstner tilbyr også kjøperen fem pakker for ytterligere å tilpasse Eliseo til sine ønsker. “Active Package Eliseo” inkluderer for eksempel spesiell dekor, 16-tommers hjul i aluminium, designerpolstring med attraktiv søm og et forkrommet spoilerbeskyttelsesrør. Hvis du velger “Interiørdesignpakken FIAT”, vil du få et instrumentpanel med aluminiumsapplikasjoner, et instrumentpanel med kromringer, et svart radiatorgitter og frontlykter med svart ramme.

Den Eliseo som vi fikk prøvekjøre, var lakkert i en vakker grå farge. Motor og drivlinje, som vi tidligere har testet mer omfattende, er og vel tilpasset kjøretøyet. Møblene er laget i solid Bürstner-kvalitet. Toalettrommet er selvfølgelig lite, men veldig praktisk.

Kjøkkenet er plassert på den vanligste plassen i bybobiler. Foto: Produsenten.

Eliseo tilbyr mer enn Citycar-utgavene gjorde. Og så om bybobilen som konsept faktisk er et interessant markedssegment for Bürstner. Bürstner har snakket om “wohnfühlen” i årevis, en kombinasjon av “wohnen” og “wohlfühlen”. Vanligvis er ikke det eiere av en bybobil vanligvis ser etter. Han vil fortrinnsvis bare reise. Tross alt kan “Wohnfühlen” oppleves hjemme resten av året.

Tekst: Willem D. A. Laros, BoCM

Presentasjonen av nyheter for det nye året gjøres i samarbeid med Bobil- og CaravanMagasinet. Pga Covid-19 er årets produktnyheter basert på digitale presentasjoner fra produsentene eller som i dette tilfellet en lokal frilansjournalist.
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *