Vi er vant til at bybobilene nærmest er støpt i samme form. Så kommer Malibu med sin nye modell på Mercedes med bakhjulsdrift og et påbygg.
Det er kanskje ikke helt korrekt å kalle Malibus nye bobil Genius 641 LE for en bybobil, men det er det nærmeste vi kommer. Et 48 centimeter langt påbygg bak gjør at denne bobilen skiller seg tydelig ut – selv om Malibu har beholdt stilen fra Mercedes Benz Sprinter også i påbygget.
Malibu satser på Sprinter i flere sammenhenger i modellåret 2025, men i Genius 641 LE blir den levert med bakhjulsdrift. Allerede der skiller den seg fra de fleste bybobiler. Men det er mer.
Dette er Malibus første bybobil bygget på/i en Sprinter. Siden chassiset ikke er langt nok til å romme en typisk Malibu komfortinnredning, forlenger Malibu L2 Sprinter med en halv meter fra 593 til 641cm. Det er fortsatt en kompakt Sprinter, som kan registreres for 3 500 eller 4 100 kg. Egenvekten er ikke kjent når dette skrives, men den vil nok være avgjørende for hvilken vekt den bør registreres på. Motoren kan leveres med 150 eller 190 hk.
Den patentsøkt løsningen med en forlengelse av karosseriet danner grunnlaget for den valgte planløsningen. Det er en blanding av en bybobil og en halvintegrert bobil, beskriver Malibu selv og mangler ord for hvordan den skal kategoriseres. Vi holder likevel en knapp på å kalle den en bybobil.
Påbygget er utført med en sandwichkonstruksjon og er isolert med RTM hardskum. Dette mener Malibu skal hindre kuldebroer over bakdøren. Påbygget har fått utvendig finish og dekor som sørger for at den framstår som en integrert del av Sprinteren.
Bakdøra er stor og gir enkel tilgang til lagringsrommet. Gulvet i påbygget er senket og gir ergonomisk tilgang fra lav høyde.
Sengene kan løftes og gir dermed bedre plass til sykler og annet. Her kan du velge mellom et sykkelstativ som tåler elsykler og et uttrekkbart lagringssystem med lagringsbokser.
Enkeltsenger som i en halvintegrert
I interiøret kan vi starte bakerst der Malibu Genius 641 LE har to langsgående enkeltsenger. De kan som nevnt heves ved behov. Den ene senga er 200 cm lang. Under sengene er det skapplass.
Kjøkkenet er plassert som i de fleste bybobiler, delvis foran skyvedøra, men Malibu skryter av en kjøkkenbenk som er 120 cm lang. Kjøkkenet har et 84 liters kompressorkjøleskap, men det kan erstattes med et på 138 liter.
På badet benyttes plassbesparende løsninger der toalettet kan skyves forover under salongen og vasken klappes opp når det skal dusjes. Badedøra kan i åpen stilling fungere som en avskjerming forover. Salongen har en klassisk utførelse med sofa og de to vendbare forsetene.
Malibu Genius 641 LE kan leveres i tre fargevarianter, med 17’’ lettmetallfelger og elektrisk skyvedør.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Bare vær klar over at MB Sprinter er betydelig smalere enn Fiat Ducato, ca 14 cm målt utv i ca 175 cm høyde. I en allerede smal (Ducato) bybobil oppleves dette ganske tydelig.
Fin bil, men på den størrelsen vil jeg nok tenke at Carthago sin Compactline I 138 er et bedre valg likevel, 6,41 m lang og 2,12 m bred. Bare et tips….
HvIlket førerkort kreves?
LaStrada har hatt denne i flere år nå.Bŭrstner har også en sånn.