Bybobil med stor senkeseng bak

En stor senkeseng og en fast seng gir dobbel køyeseng i bobilen – om du vil. Plass for fire i dobbeltsenger bak eller ekstra god lagringsplass.

Dethleffs Globetrail 640 HR nedsenkbar dobbeltseng og en valgfri dobbeltseng under. Foto: Dethleffs.

Dethleffs avduket i går Globetrail 640 HR på Caravan salon i Düsseldorf. Dette skal være den første bybobilen fra Dethleffs med en senkeseng bak.

Senkesengen har en lengde på opptil 200 cm og har en bredde på 156 cm. En jevn, manuell løftemekanisme med trinnløs regulering skal gjøre det enkelt å heve og senke sengen. Under senkesengen kan du få to valgfrie soveplasser i nok en dobbeltseng.

Badet strekker seg ut i midtgangen når dusjen skal benyttes. Foto: Dethleffs.

Dethleffs hevder at Globetrail 640 HR har en tilsvarende lastekapasitet som modeller som Globetrail 640 ER med faste enkeltsenger – men med betydelig mer lagringsplass bak.

Modellen leveres som standard med fire godkjente seter og to soveplasser (senkesenga). Med en ekstra seng bak og en soveplass i salongen, kan opptil fem personer sove i denne bybobilen.

Benkeplassen utvides med en oppfellbar lem. Foto: Dethleffs.

Også i denne bobilen satser Dethleffs på dieseloppvarming, kompressorkjøleskap og bruk av gass kun til kokeplatene. Dermed er det bare behov for og plass til en gassflaske på 2,8 kg.

Salongen har en klassisk utforming med to svingbare stoler og plass til to personer i sofa. Kjøkkenet er også plassert etter «standarden» – delvis foran skyvedøra med en utfellbar benkeforlenger. Kompressorkjøleskapet er på 84 liter.

Overfor kjøkkenet er badet plassert med dusjutvidelse i midtgangen. Skyvedører skiller badet fra oppholdsrommet når det er i bruk.

Globetrail 640 HR er bygget i en Fiat Ducato med en 140 hk Multijet-3-motor. Foto: Dethleffs.

Dethleffs har valgt Fiat Ducato med en 140 hk Multijet-3-motor som basiskjøretøy for Globetrail 640 HR. Som standard inkluderes 16-tommers lettmetallfelger, svingbare kapteinstoler, skinnratt og klimaanlegg i førerhuset. Bobilen er 636 cm lang. Vekter og pris er ikke oppgitt ved lanseringen.

Flere utstyrspakker er tilgjengelige: Chassis-pakken inneholder nødbremsassistent, regn- og lyssensorer, kjørefeltvarsling og blindsoneassistent. En komfortpakke inkluderer markise, innfellbare vinduer og en roterbar bordforlengelse, forteller Dethleffs i en pressemelding.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  5 comments for “Bybobil med stor senkeseng bak

  1. Dieselvarmer er veldig kjekt, men med kompressorkjøleskap sier de et klart farvel til alle potensielle kunder som ønsker å campe uten å måtte koble til 230V.

    • Svein H, tror ikke du vet helt hva du prater om. Vi har kompressorkjøleskap i vår Knaus bybobil og det er 0 problem å stå i dagesvis og hvis det er sol kan vi stå “uendelig” uten 230V/landstrøm. Vi har 2x100ah lithiumbatterier, et 190w solcellepanel på taket. Med sol så lader det rundt 10 amp.
      Kompressorkjøleskapet bruker rundt 2 amp i snitt, dvs inntil 100 timer på batteriene. Må naturligvis trekke fra andre strømbrukere som lys, truma etc. Med bra med sol kan vi som sagt stå “uendelig”. Solcellene lader også noen amp når det er overskyet.

      • Heisann. Det er klart, hvis man tapetserer taket med solceller og fyller bilen med Lithiumbatterier (satt på spissen) stiller saken seg annerledes, men ingenting av dette er nevnt i artikkelen, kun at bilen har kompressorskap og en liten 2,8 kg gassflaske. Ergo tolker jeg det slik at man må ha tilgang til landstrøm for at kjøleskapet skal virke.

        Jeg har selv lekt med tanken på å montere solceller på min nå 20 år gamle Dethleffs for å forlenge fricampingperioden, nå har jeg kun 150Ah Lithium og kjører litt hver dag for å lade underveis. Imidlertid takler jeg ikke sol og varme, så det betyr at bilen blir stående ubrukt hjemme på gårdsplassen når sola skinner som verst, og da blir spørsmålet om det for meg overhodet er verdt investeringen.

  2. Vi har en bybobil Ducato Dethleffs med dobbeltseng bak, den øverste er elektrisk nedsenkbar. Bilen er ekstra høy, da får vi mer plass til hunder og bagasje under nederste senga. Denne er 9 år gammel…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *