Bürstner viser elektrisk bybobil

På messa Caravan salon I Düsseldorf viser Bürstner en helelektrisk bybobil, men har fortsatt ikke bestemt seg for om den blir produsert.

Bürstner Lineo electric er foreløpig en prototype. Foto: Knut Randem.

Det kan virke noe råflott å bygge en bobil du ikke har bestemt deg for om skal produseres. Men det elektriske markedet for såpass store bobiler er fortsatt jomfruelig og uprøvd for de fleste produsentene. Bürstner har tidligere vist en Eliseo CNG som et annet alternativ til alternativt drivstoff.

Bürstners elektriske forsøk er basert på e-Transit. Foto: Knut Randem

Bybobilen Lineo Electric er bygget på en Ford Transit og vil ha en rekkevidde – avhengig av konfigurasjon – på inntil 317 km med fulladet batteri. Bürstner tar forbehold om at rekkevidden kan påvirkes av vær og andre forhold.

Det er Lineo C 590-oppsettet som blir konvertert inn i en helelektrisk versjon. 400-volts batteriet med en kapasitet på 68kWh er plassert under bilen.

Lineo Electric kan lades via en ladekabel enten hjemme eller på ladestasjoner over hele Europa. Det tar det litt over åtte timer å fullade et helt tomt batteri, opplyser Bürstner. E-Transit har en hurtigladefunksjon som gjør at batteriet kan lades fra 15 til 80 prosent på en drøy halvtime.

Modellen er innredet med et kjent grunnriss fra Lineo C 590. Foto: Knut Randem.

Ved hjelp av tre kjøremoduser kan den nye Lineo Electric tilpasses de respektive terreng- og kjøreforholdene: Kjøretøyet tilbyr derfor et valg mellom kjøring i standardmodus, kjøring i våte eller isete forhold, samt kjøring på en spesielt økonomisk måte. Aktivering av øko-modus skal også gi ekstra fordeler med hensyn til miljøvennlighet og økonomi.

Elektrisk drift endrer ikke interiøret i Lineo. Foto: Knut Randem.

– Jeg er glad for at vi har tatt neste skritt mot en bærekraftig framtid med alternative drivsystemer med den Ford E-Transit-baserte Lineo, uttaler administrerende direktør Jens Kromer.

Den elektriske Lineo er nesten klar for serieproduksjon, men avgjørelsen om det vil skje er ennå ikke tatt.

Bürstner viser at en elektrisk versjon kan se ut som en vanlig bybobil. Foto: Knut Randem.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  4 comments for “Bürstner viser elektrisk bybobil

  1. Det blir nærmest umulig å produsere en elektrisk bobil med en fornuftig lasteevne med en vekt under 3500 kg.Løsningen blir å heve vektgrensen for det vanlige kjørekortet , fra 3500 kg til 4500 kg.
    I det praktiske liv er det vel den fysiske størrelsen på kjøretøyet som skaper utfordringer for bilføreren og ikke kjøretøyets vekt.Det som er viktig er at en bobil som forsynes med en tung batteripakke, konfigureres med støtdempere og fjæring som er tilpasset vekten av kjøretøyet.
    En rekkevidde på rundt 40 mil skulle være tilstrekkelig for de fleste.Fordelen med å kjøre elektrisk bobil, er at man kan gå bak i bobilen og spise eller slappe av mens bilen lader.En pause hver førtiende mil, har de fleste godt av.

  2. e bobiler blir bare prakk uansett. Lade problemer /for lite nettverk /dele lager etc. Konstant nervøsitet ang batteri og varighet. Nei, kun diesel der. Har diesel bobil og blir aldrig e der. Norge er ikke skapt for mengder av e biler generelt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *