Bürstner utvider Ixeo-serien

Ixeo T har elegant dekor, og kan om ønskelig leveres med champagne- eller sølvfarget lakk. Foto: Olav Barhaugen.

Bürstner har et meget bredt utvalg i bobiler, med hele 12 ulike modellserier om man teller med alt. Vi har bybobilen City-Car, mellomklasse Lyseo (hel- og delintegrert + alkove) og premiumklasse Ixeo (hel- og delintegrert) samt luksusmodellene Elegance (helintegrert) og Argos (Alkove). For 2019 kompletteres utvalget med en ny serie i Ixeo-familien.

Ixeo T har fått en mykere overgang mellom bodel og førerhus, og er uten ”pukkelen” på taket som rommer senkesengen i Ixeo TL. Foto: Olav Barhaugen.

Ixeo TL var den første delintegrerte bobilen med senkeseng. Den ble for noen år siden endret til å få en langsgående senkeseng, og kjennetegnes med en ”pukkel” på taket som skjuler senkesengen. Nå får den selskap av Ixeo T, som i utgangspunktet leveres uten senkeseng. I stedet har den fått flere skap og et stort panorama takvindu. Om ønskelig kan dette suppleres med en elektrisk takluke. Dette gir interiøret i Ixeo T et eksklusivt preg. Utvendig har Ixeo T et mer harmonisk utseende med en mykere overgang mellom bodel og førerhus. Sideskjørtene på bodelen strekker seg frem under dørene på førerhuset og danner et praktisk stigtrinn. Det er lagt stor vekt på komfort med en XL bodelsdør på 70 cm, vinduer med ramme for redusert vindstøy, og større garasjedør for enkel lasting. Ixeo T kan om ønskelig leveres med sølv eller champagnefarget lakk. (Artikkelen fortsetter under bildene)

Utstrakt bruk av direkte og indirekte lys fremhever det elegante interiøret. Legg også merke til det elektriske panorama soltaket. Foto: Olav Barhaugen.

Elegant soverom med lyse farger og tofarget rullegardin. Foto: Bürstner.

Lyst og elegant
I tillegg til lyset som kommer inn gjennom takvinduene har Ixeo T også flere direkte og indirekte lyskilder som kan justeres individuelt etter behov. Alt fra diskret stemningsbelysning til godt arbeidslys. Interiøret er elegant med to valgfrie tresorter på møbelskrog, og skapdører/skuffefronter i lys høyglans lakk. Det ene overskapet har glassdør, og dedikerte plasser til både champagne- og vinglass. Det elegante inntrykket forsterkes av møblene som er trukket i tofarget skinn, fargetoner som også tas igjen i rullegardinene på soverommet og polstringen bak sengen. (Artikkelen fortsetter under bildene)

Løsningen med sittegruppe bakerst er tilgjengelig på Ixeo I og Lyseo TD, men kommer trolig også på Ixeo T. Foto: Olav Barhaugen.

Mange irriteres av lys fra betjeningspaneler. Bürstner har gjemt dem bak en luke. Foto: Olav Barhaugen.

Fire versjoner – to lengder
Ixeo T leveres i første omgang i fire versjoner. 690G på 7 meter med kombibad og enkle senger. Og de øvrige tre på 7,5 meter. 720 med enkle senger og bad bak. 728 med enkle senger og delt bad (toalett/vask på en side og dusj på motsatt side) og 736 med dobbeltseng og delt bad. Det vil også med stor sannsynlighet komme en bil med betegnelsen 744 som hos Bürstner betyr sittegruppe bakerst. Denne løsningen er i dag kun tilgjengelig på den helintegrerte Ixeo I og den delintegrerte Lyseo TD.

Citycar 603 leveres kun som Harmony Line. Champagne- eller sølvfarget lakk, blank sort grill og en del ekstrautstyr. Foto: Olav Barhaugen.

Bybobiler er i vekst
Også hos Bürstner merker man den store økningen på bybobiler, og disse har blitt en svært viktig del av produksjonen. For 2019 står det seks ulike planløsninger på programmet for City Car, som er Bürstners betegnelse på disse bilene. City Car 540 er som betegnelsen sier 540 cm lang, og har en tverrstilt seng. 600 har også tverrstilt seng, og det samme har 601, med elektrisk senkeseng i tillegg. 602 har langsgående seng, noe som gir både større sovekomfort og mer praktisk lasterom. Dessverre går det litt ut over plassen ellers i bilen. For dem som vil ha både langsgående seng og maksimal plass har man storebror 640. Alle versjonene bærer preg av gjennomtenkte planløsninger og god plassutnyttelse.

Kompakt og innholdsrikt bad, legg merke til den nedfellbare vaskeservanten. Foto: Bürstner.

Bybobil for to
Den sjette planløsningen på Bürstners bybobiler er 603, som kun leveres i versjonen Harmony Line, som er en mer eksklusiv og velutstyrt versjon. Denne er i utgangspunktet lik 600, som er den andre modellen som leveres som Harmony Line. Forskjellen ligger i sittegruppen. Der de øvrige bilene har en sittebenk har 603 fått litt ekstra skapplass. Dermed er det kun de to svingbare forstolene som tilbyr sitteplass. Ja, hvorfor ikke? En bybobil er som regel brukt av én eller to personer, og sittebenken er sjelden særlig komfortabel å sitte i. Derimot er skapplass noe man aldri får nok av. Spesielt i en slik type bil som gjerne blir brukt av aktive personer med mye utstyr og bagasje.

Med et skap i stedet for sittebenk blir det bedre plass og komfort i oppholdsrommet. Foto: Bürstner.

Smart planløsning
Plassen der sittebenken normalt står er erstattet av et halvhøyt skap med to dører. På toppen er det god plass til å plassere for eksempel en TV. På veggen er det et nett som kan romme f.eks kart eller aviser. Bordet er tre-delt og kan svinges ut foran begge stolene og fungere som både spise- og arbeidsbord. Under bordet finner vi også et skap. Etter vårt syn en meget smart planløsning for dem som aldri er mer enn to personer på tur. En løsning som vi trolig vil se kopiert av flere produsenter etter hvert.

Tekst og foto: Olav Barhaugen for Bobilverden.no
og Bobil- og CaravanMagasinet

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.