Elegance med stjerne under panseret

Bürstner Elegance 2021 er en velvoksen helintegrert bobil. Årets nyheter ligger under panseret og i vannhåndteringen.

Elegance har størrelse og komfort til å kunne brukes som alternativ bolig, her i strandkanten. Foto: Jens Holsbøvåg Lyngstad. Forsidefoto: Oddgeir Visnes.

Under panseret brummer en Mercedes 417 CDI Euro 6d AdBlue turbodieselmotor med enten 143 eller 170 HK. De første eksemplarene av denne bobilen kom til Norge i mars i år, og vi har gleden av å presentere serien eksklusivt.

Innenfor en lengde på 891 cm, bredde på 232 cm, og høyde på 303 cm. er det pakket utstyr, innredning og teknologi med samlet vekt på 4270 kg. Det gir hele 1230 kg. nyttelast innenfor totalvekten på 5500 kg. Skulle ikke det være nok, kan man henge på en tilhenger på 1600 kg i tillegg. Dermed kreves det minst førerkort klasse C1E for å dra på tur med ekvipasjen. Men da har også fire personer både sengeplass og sitteplass for komfortable turer der bobiler kjøre kan.

God plass i sittegruppa Foto: Jens Holsbøvåg Lyngstad.

«Hjemfølelse»
«Den som bestemmer seg for å anskaffe en Elegance, gir uttrykk for å ville føle seg som hjemme, god komfort og romslig plass», heter det i omtalen av den nye Bürstner Elegance. Slagordet bobilen markedsføres under er da også «Wohnfühlen» eller «hjemfølelse på norsk.

Plass, interiør, utstyr og fargevalg gjør bilen til en ekte «bolig» på hjul som kan slå leir hvor det måtte være plass. Og samtidig tilbyr en livsstil og levemåte på nivå med en fast bolig. Det er blitt stadig flere som bytter ut et stort hus med en mindre leilighet og anskaffer seg denne type campingkjøretøyer til bruk i større eller mindre deler av året. Vi finner mange av dem på helårscampingplasser i Spania og Istria i Kroatia, gjerne i de månedene hvor nettene er lengst og kaldes her hjemme på berget.

Dobbeltseng i luksuriøs innpakning. Foto: Produsenten.

Sengekapasitet
Bürstner Elegance 2021 har senkeseng over kjøregruppen, i tillegg til dobbeltseng helt akterut. Denne er delt et stykke inn for å gi lettere adkomst, så man kan si at det er en «semidobbeltseng». Et nedfellbart «nattbord» midt i sengen sikrer frokost med kaffe trygg plassering. Det hele er smakfullt innrammet av lyse farger med kontrastfarge over gavlen, opplyst av klassiske nattlamper. Sover man ikke godt her, kan det i hvert fall ikke skyldes omgivelsene. Senkesengen er forholdsvis smal, men har plass til to gode venner.

Kjøkkenavdelingen har god plass.

Romslig kjøkken
Kjøkkenkroken er også romslig, med tre platers komfyr og vanlige benkeskap. En morsom detalj er kranene i klassisk design som leverer varmt og kaldt vann i oppvaskkummen som normalt er dekket av en glassplate. For å pirke litt savner vi en avtrekksvifte, men vinduet rett over kokeplatene kan åpnes, så designerne har kanskje tenkt at utlufting skjer etter naturmetoden. Vitrinskap opplyst i nyeste LED belysning med høy varmeverdi, bidrar til et hyggelig innemiljø. Rett bak følger separat dusjrom.

Det nyutviklede iNDUS toalettet er standard, det bruker gråvann og sparer både vekt og vannforbruk. Foto: Produsenten.

iNDUS toalett
Thetford introduserte i 2020 et helt nytt toalettsystem for campingkjøretøyer. Dette er i stor grad automatisert med kjemiske midler. Den stor forskjellen er at skylling skjer med gråvatn, dermed blir det en form for gjenbruk fra oppvask og dusjrommet. Dermed blir det lengre mellom hver tømming, og den skjer automatisk fra både toalettanken og gråvannstanken samtidig. Dette gir også større frihet for designere til å plassere de forskjellige elementene. I Elegance er det 7,5 kg tunge toalettet kombinert med utlufting og gir betydelig større brukervennlighet enn mange tidligere løsninger.

Thetfords nye toalettsystem er tidligere omtalt her. Bürstner Elegance er den første bobilen med dette systemet installert.

Utstyr
Mye av det som trengs er på plass, men Bürstner har en betydelig liste over tilbehør. Det meste gjelder multimedia og digitale duppeditter, men også nyttige deler som solcellepaneler, klimaanlegg flere bodelsbatterier. Alt i alt en spennende nykommer fra fabrikken i tyske Kehl rett over grensen fra Strassbourg i Frankrike.

Tekst: Bjarne Eikefjord, BoCM

Artikkelen er tidligere trykket i Bobil- og Caravanmagasinet
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.