Salget av ny bobiler fikk en markant nedgang i 2022, men salget av brukte bobiler ligger foran normalåret 2019. Det er forsiktig optimisme i begynnelsen av 2023.
De to pandemiårene 2020 og 2021 var to unntaksår når det gjelder salg av brukte bobiler. «Alle» skulle ha bobil, men de kjøpte mest brukt.
Det ble gjennomført 11 497 eierskifter for bobiler i 2022. Eierskifte er betegnelsen Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) bruker på salg av brukte bobiler. 76,7 prosent av bruktomsetningen gikk gjennom profesjonelle aktører, viser tall fra Finn.no. De øvrige var salg mellom privatpersoner.
Eierskiftene i 2022 var en nedgang på 14,4 prosent fra pandemiåret 2021. Men det ble omsatt 535 flere bobiler i fjor enn i 2019, som var det siste normalåret før pandemien.
– Det betyr at eierskifte har stabilisert seg på en positiv måte, sier generalsekretær Geir Holm i NCB – Norges Caravanbransjeforbund. Han legger til at omsetningen av brukte bobiler er viktig og verd så mye som 3,1 milliarder kroner. Dette markedet blir derfor viktig også i 2023.
Uten å vite sikkert, tror Holm at mange som kjøpte bobiler under pandemien har valgt å beholde dem.
Få bobiler vrakes
Tallene fra OFV viser at bare 230 bobiler ble vraket i 2022. Ved årsskiftet var det registrert 50 774 bobiler i Norge. Året før var dette tallet ca 7 000 høyere.
Som kjent ble det fra september 2022 enklere å avregistrere bobilen for for eksempel vinteropplag. Det kan være nærliggende å anta at differansen skyldes den nye muligheten.
– Det vet vi selvfølgelig ikke sikkert, men i løpet av året har 20 443 bobiler i følge tallene fra OFV vært avregistrert en kortere eller lengre periode, forteller Holm. En bobil kan også bli avregistrert en periode i forbindelse med eierskifte.
Er en pessimistisk optimist
Nedgangen i salg av nye bobiler er ikke et norsk fenomen. I de nordiske landene har salget av nye bobiler gått ned med mellom 25 og 48 prosent i 2022. Også i andre land har man merket en viss nedgang basert på usikkerhet og leveringsproblemer.
Nå er Holm en pessimistisk optimist. Han våger ikke å tro at leveringsproblemene blir helt løst i år, men det blir bedre enn under pandemien. Han opplever at forhandlerne har fått flere bobiler og har mer å tilby kundene. Likevel tror han det blir en stille vinter i salgshallene før folk ser våren og ferietiden nærme seg.
– Folk skal feriere og noen skal helt sikkert kjøpe bobil. Vi tror også markedet for campingvogner løfter seg i 2023. Vår bransje er et godt alternativ til hyttemarkedet.
Når han ser på hvordan spesielt utlendingene nå løsner opp på sitt oppmaganiserte behov for å reise, tror han at leiemarkedet for bobil får et løft i 2023.
– Det er ingen blå himmel framover. Det blir beinhard jobbing for forhandlerne å finne smarte måter å jobbe på. Hele bransjen er i omstilling og vi må tenke mer på hvordan ting gjøres, sier Holm.
– Den gode omsetningen av brukte bobiler medvirker til at rekvisita og utstyr selger godt. De som kjøper en brukt bobil vil ofte oppgradere den. Også verkstedene går godt med reparasjoner, vedlikehold, forsikringsskader og andre oppdrag. Ettermarkedet blir viktig også i 2023.
Når Holm sier han er en pessimistisk optimist er det fordi han ikke liker å være spåmann. Dessuten er det flere usikkerhetsmomenter.
– Det er helt klart at folk skal på ferie også i år. Det så vi i Virkes undersøkelse denne uka, sier Holm. Han har stor tro på at bobil fortsatt vil være en viktig ferieform selv om bobil kan oppfattes som et luksusprodukt. For mange vil det være spennende å se hva som skjer med renta.
– Det blir humper i veien, men det gjelder å være godt nok rusta til å stå gjennom utfordringene og ikke miste motet. Våre medlemmer var flinke i 2020 og 2021 og har lagt et godt grunnlag for en bedre økonomi, men noen vil selvfølgelig ha det vanskeligere enn andre. Nå gjelder det å være offensive og fremoverlente, maner Holm sine medlemmer.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no