Det er ennå ikke klart hvordan Storbritannias utmelding av EU kommer til å foregå, men det kan få betydning for førerkortene om Storbritannia blir et “tredjeland” utenfor EU/EØS.
Dersom de går ut av EU med en avtale, vil denne trolig omfatte overgangsbestemmelser om førerkort. Dersom de derimot går ut av EU uten en avtale, anses de i utgangspunktet som et «tredjeland» (land utenfor EU/EØS) etter norske førerkortregler fra og med 29. mars 2019, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Britiske førerkort vil imidlertid fortsatt være gyldige i Norge etter Brexit for besøkskjøring (turister o.l.) i samsvar med Genevekonvensjonen om vegtrafikk av 1949 og Wienkonvensjonen om vegtrafikk av 1968, jf. førerkortforskriften § 8-2. Det er ikke nødvendig med internasjonalt førerkort i tillegg til nasjonalt førerkort.
Vil endre forskrift
Personer med britisk førerkort som er bosatt i Norge før utmeldingen og som har byttet inn til norsk førerkort eller gjør det senest 28. mars 2019, vil ha fulle førerrettigheter i henhold til førerkortet uavhengig av Brexit. Førerkortforskriften § 10-3 gjelder fullt ut, skriver Statens vegvesen.
Personer med britisk førerkort som er bosatt i Norge før Brexit, men som ikke har byttet inn sitt britiske førerkort til et norsk førerkort, eller personer med britisk førerkort som flytter til Norge etter Brexit, vil etter gjeldende regler måtte ta full norsk opplæring og prøve for å kjøre i Norge utover tre måneder.
Et slikt krav anses imidlertid ikke hensiktsmessig. Vegdirektoratet har derfor sendt på høring forslag til forskriftsendringer slik at britiske førerkort etter Brexit fortsatt kan byttes inn til norsk førerkort på samme måte som de kunne før Storbritannias utmelding av EU.
Ingen endringer for norske førerkort
Britiske myndigheter har opplyst at Storbritannia etter en utmelding av EU vil fortsette å anerkjenne norske førerkort fullt ut ved besøkskjøring og for innbytte. Britisk lovgivning ble tilrettelagt for dette i oktober i 2018 (The “Driving Licences (Amendment) (EU Exit) Regulations 2018” – SI 2018/1251), skriver Statens vegvesen i pressemeldingen.
Tekst: Redaksjonen