Brexit: Derfor blir reiseforsikring ekstra viktig

Norske myndigheter anbefaler å ha reiseforsikringen i orden før avreise til Storbritannia. Usikkerhet om hvilke avtaler som gjelder.

Ikke stol på helsetrygkortet i Storbritannia er budskapet fra Europeiske Reiseforsikring. Foto: Scanpix.

Storbritannia har formelt sett forlatt EU etter å ha vært medlem i 47 år. Det får naturlig nok konsekvenser for det økonomiske samarbeidet mellom britene og EU, som igjen påvirker hvilke rettigheter norske reisende har dersom de blir syke eller skadet på reise til Storbritannia.

– Det europeiske helsetrygdkortet gir rett til nødvendig helsehjelp i et annet EØS-land, på lik linje med de lokale innbyggerne. Men når Storbritannia forlater EU forsvinner denne muligheten – med mindre ordningen skulle bli en del av en fremtidig avtale. Per nå er det ingen som kan si noe konkret rundt dette, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring i en pressemelding.

Andreas Bibow Handeland i Europeiske Reiseforsikring mener at helsetrygdkortet ikke er tilstrekkelig etter Brexit. Foto: If.

Norge har imidlertid en trygdeavtale med Storbritannia – som Einar Gerhardsen underskrev tilbake i 1957. Denne har ikke vært i bruk på flere tiår grunnet det europeiske helsetrygdkortet, og mye har forandret seg siden den ble inngått, så derfor er det knyttet usikkerhet til hvorvidt denne vil være aktuell.

Norske myndigheter anbefaler reiseforsikring
Britene skal til og med 31. desember 2020 ha ett bein i EU, og ett utenfor. I denne fasen vil det europeiske helsetrygdkortet fortsatt være gjeldende, dersom visse vilkår innfris. Det er likevel ingen grunn til å droppe reiseforsikringen av den grunn.

– Rådet fra norske myndigheter er at man har en privat reiseforsikring med tilstrekkelig helsedekning klar før avreise til Storbritannia, så lenge ikke en avtale er på plass. Skulle retten til nødvendig helsehjelp bortfalle, og man ikke er forsikret, risikerer man i verste fall å bli sittende med regningen for behandling selv. Slike summer kan komme opp i millionklassen, sier Handeland.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Rekordhøy interesse for bobil

2019 ble et vanskelig år for mange i bobilbransjen, men interessen for bobil var rekordhøy uten at det førte til Read more

Gjennomsnittsmåling av fart blir likevel videreført og utvidet

Den forrige samferdselsministeren, Jon Georg Dale (Frp), ville ha bort eller i det minste redusere antallet strekninger med gjennomsnittsmåling av Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *