“Brenn, bobil, brenn”

Mange har åpenbart problemer med å se en bobil bakfra. Foto: Knut Randem.

Mange har åpenbart problemer med å se en bobil bakfra. Foto: Knut Randem.

”Brenn, bobil, brenn” er overskriften for et frustrert innlegg i et norsk debattforum denne uka. Bobilister flest er nok klar over at ikke alle andre veifarende liker dem, men dette er sterke ord. Bobilverden har snakket med UP-sjefen.

Innlegget på kvinneguiden.no er skrevet av en anonym bruker. Det kan se ut som om vedkommende har hisset seg godt opp i trafikken på veien hjem sist søndag. For les hva hun eller han skriver:

”Kjørte nett hjem fra hytten og fra Dale til Bergen var jeg i en to kilometer lang kø bak en bobil som holdt 30-60km/t på vei regulert til 70-80, men noen få anleggsplasser med 60.
HVA F* FÅR FOLK TIL Å KJØRE SLIK??
Hvorfor kan man kjøre bobil med ordinært førerkort når det tilsynelatende er 8 av 10 som ikke klarer å beherske et slikt kjøretøy? Norskregistrert og alt.
Problemet er at det ble sabla mye stygge forbikjøringer og tuting. Man skulle tro at tomskallet bak rattet skjønner poenget, men, nei, var ikke tilfelle. Dette er det samme hele sommeren igjennom på alle strekninger med utsikt eller bare inn til byen…”

Og signaturen ”Meta2” fulgte opp med dette:

”Hadde du skrevet dette senere på søndag, så hadde det vært samme bobil vi lå bak inne ved Gudvangen. Hun som kjørte satt helt fremover bøyd, og så dermed ikke speilene. Gasset opp litt der en kunne kjøre forbi, og la seg godt ut. Og så fikk vi en annen bil foran oss fra før Vinje og helt til Vågsboten. Lå i 10 km under hele veien. Og der vi kunne kjøre forbi gasset hun opp til fartsgrensen.
Av og til lurer jeg på om de ikke ser at bilene, alle bilene, foran kjører fra de, og at det er mange bak.”

Og nok en anonym bruker (eller kanskje den samme):

”Det er også midt inntrykk. De er for opptatt med sitt, klarer bare på hengende håret å beherske sitt eget kjøretøy, at de ikke har overskudd til å se andre.
Dette blir det gigantiske køer, frustrasjon og ulykker av.”

Blant flere like skarpe og anonyme innlegg er det kun en som påpeker at saktekjørende kun skaper kø og frustrasjon. Det er andre som skaper farlige situasjoner, men råkjørere er det ingen som uffer seg over, skriver den ene.

UP-sjefen er uenig
Bobilverden ringer sjef for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen for å høre hvilke erfaringer de har med bobilister i trafikken.
– UP konsentrerer seg mye om hastighet og rus, som er de farligste forholdene i trafikken. Vi har ingen spesiell statistikk for bobiler, men mitt generelle inntrykk er at bobilsjåfører har en minst like god adferd som andre trafikanter.
– Det er kanskje noe i at turister på flotte steder i Norge ruller litt saktere på veien for å få med seg naturen, sier Karlsen og legger til at bobiler er en del av turisttrafikken på linje med busser og andre bilister og bør generelt være mer observante når de nyter utsikten.
– Saktekjøring er ikke noe stort problem. Jeg var nylig med på en kontroll i Midt-Norge hvor en traktor laget lang kø. Vi satte på blålyset og stanset ham. Det viste seg at han snakket i mobiltelefonen og ikke fulgte med bakover.
– Mitt råd til alle bilister er å være våkne og følge med bakover. Slipp folk forbi om du lager kø, sier UP-sjefen. Han ser imidlertid ikke at bobiler skiller seg negativt ut.

Del dette med andre:

  13 comments for ““Brenn, bobil, brenn”

  1. Både som bobilsjåfør og ellers opplever jeg oftere enn jeg liker samme frustrerende situasjoner som beskrevet i artikkelen.
    Å komme bak et kjøretøy der speilene er til pynt og sunn fornuft i trafikken er totalt fraværende, kan få temperaturen til å stige hos noen og enhver.
    Når slike episoder oppstår, svinger jeg til side slik at de som er bak meg kommer forbi. Da ser de at det ikke er meg som er den «#&%##& bobilsjåføren» som er årsaken til problemet.

    Når det er sagt, så er det også alt for mange som ikke tåler synet av en bobil foran seg. De SKAL forbi, koste hva det koste vil.
    Selv om det er både uoversiktlig, tett med kjøretøy foran og fartsgrenser holdes og vel så det, er det alltid noen som må bevise at de har mer bomull mellom ørene enn forståelse for konsekvenser den dagen flaksen er oppbrukt……..

  2. Det er ofte at vi blir liggende bak en sinke og at de bak oss igjen ikke forstår dette og hisser seg opp over bobilen istedet. Når de så kjører forbi får de seg en overraskelse. Vi prøver å holde litt god avstand slik at de får en sjanse til å legge seg inn foran oss, eller rett og slett kjøre til siden slik Gunnar J forteller.

  3. Synes det er litt rart men mange ganger når jeg er ute å kjører enten med bobil eller personbil så er det alltid noen som kommer fort bak og tar meg igjen men så legger de seg bak og kjører ikke forbi selv om det er lange strekninger med mulighet for nettopp det. Men når de har ligget der lenge så vil de plutselig forbi og da helst når det dukker opp en bakketopp foran oss eller en sving og da blir det farlig. Rare greier.

  4. Har opplevet nøyaktig det samme med båe bobil og arbeidsbil (WV transporter og begge kan følge trafikken og vel så det. Alt stort skal forbikjøres og sinkes baketter.

  5. Joda; noen bobilister lager kø… men andre ikke. Tragisk.
    Men mer tragisk at egoistiske mennesker slipper til i media med slikt oppgulp.
    De har antagelig leveregelen; «Fløtt deg! Jeg skal fram!»
    Og slik tenker de selv om bobilen foran ligger i fartsgrensen.
    Disse menneskene lar seg nemlig ikke tilfredstille.

    Selv er jeg drit hissig når jeg havner bak kjøretøy med førere som kjører rundt i trafikken med hørselvern (og da gjerne med innebygget radio) på hodet.

  6. De burde vært mange flere kamera langs vegene, heldst for hver 100. meter.. Da kunne jeg som vanlig kjøre et par tre km over fartsgransa. Mens drittsekka ble tatt,og dette gjelder for vogntog også. Men jeg har intrykk av at de er fredet.og skjelden blir tatt.

    • Trur du skal være veeeeldig glad for at vogntogene er på veien….ellers hadde du nok blitt både sulten og naken. Uten oss hadde nok butikkhyllene vært veldig tomme når du kom og skulle ha helgehandelen. Tenk på at vi som sitter bak rattet på disse (fredete) vogntogene faktisk har vår jobb på veien og derfor MÅ være der,mens du selv kanskje har et valg og kan ferdes med kollektivt istedet.

  7. Syns nok det er like ofte at det er personbiler jeg tar igjen som bobiler. om sommeren er kanskje utenlandske bobiler i flertall for de skal få med seg det meste utenom veien, og så er noen av dem livredde for tunneler 🙂

  8. Vi kjørte fra Åsane til Flåm i helgen og har på tape flere farlige forbikjøringer. Det største problemet er enkelte sjåfører som ikke kan tåle å ligge bak en bobil som overholder fartsgrensene og gjerne ligger 5-10 km over. Har vært vitne til flere episoder som nesten førte til kollisjoner og sansynligvis tap av liv. Synes at UP kan ha oftere kontroller gjerne med sivile biler og ta disse fartsfantomene.

  9. Jeg har sterk nok bil til å følge trafikken og vel over norske fartsgrenser. Ny bil i Desember i fjor og første gave til meg selv og mannen var GPS med kamera. 65 mil var første tur og det var vel samme antall ekstratrening av hjertemuskelen. Om jeg hadde tatt vare på alle klippene, tror jeg det hadde vært 65 billister uten førerkort nå! Noen av forbikjøringene var tungbil med henger i minst 30 kilometer over lovlig hastighet i 80 sonen. Selv om fartsgrensa er 100 er vel makshastigheten for tungbil 80? Noen av forbikjørerne skal være glad for at vi følger med hva som skjer bak oss og at vi har bremser på bilen! Ellers synes det for meg, at folk med fine biler er verstinger i forbikjøring generellt. Jeg kjører i alt ca 12 000 km i året med bobil og litt mindre med småbil. Desverre har jeg samme opplevelse med begge bilene. Kanskje sjåførskolene har en lang vei å gå i å lære opp folk til god oppførsel i trafikken?

  10. Hei jeg kjører bobil, pga vekt og norske lover har ikke jeg lov til å kjøre forter en 80. Så langt det lar seg gjøre så slipper jeg forbi biler. Men ikke alle bilister greier å kjøre forbi selv om jeg senker farten og blinker til siden. De fleste veier i norge har så smale veiskuldre at jeg ikke kan verken stoppe eller kjøre helt ut av veibanen. Min erfaring er at ganske mange bilister på følge med på hva som skjer foran seg, da noen prøver å slippe de forbi så bør de reagere………..

  11. Forstår det er irriterende å ligge bak en bobil eller andre høye biler for en ser ikke hva som foregår foran og mister utsikten, tror ikke det er farten det er galt med. I går kjørte vi i fergekø og en liten bil foran oss kjørte veldig sakte. Sikkert mange som var irriter på oss med den gamle bobilen. De så verken han som kjørte eller alle de bak han. Synes bobilistene kjører bra jeg, men ser tendensen når personbilene ser en b.b i rundkjøring etc. så prøver de å komme seg foran , det skaper mange situasjoner.

  12. Når jeg tenker meg om, så har jeg vel kjørt bak både bobiler, traktorer, varebiler, busser, mopeder, røde bilder, grønne biler, lastebiler og trailere hvor de har kjørt under fartsgrensen og laget kø. Har også sett damer, herrer, yngre, eldre, med hatt, uten hatt, med dress, skjørt, joggesko og i shorts, så jeg tror ikke at man bare skal ta bobil sjåførene for dette. Jeg har også møtte små og store biler som ligger midt i veien når du møter de.

    Oppsummert: Vi må alle tilpasse oss trafikken og roe litt ned på den aggressive holdningen mange har. Mange tåler ikke se noe foran seg, og hvis de har det så travelt, så er det et tips å starte noen minutter før…

    Ha en fin sommer, kjør forsiktig og vettugt 🙂 Og bruk speilene…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.