– Det er lurt å bremse hardt i kontrollerte former noen ganger gjennom vinteren for å få vekk rust på bremseskivene. Da unngår du unødvendige verkstedregninger.
Rustne bremseskiver er et problem på nyere biler, forklarer Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.
Vanligvis kjører vi rolig og bremser kontrollert. Siden det er mindre bremsekraft på bakbremsene, betyr dette at mesteparten av bremsingen skjer med forbremsene.
– Det blir rett og slett så lite bruk av bakbremsene at det danner seg rust på skivene der, sier Sødal.
– Dessverre er det ikke uvanlig at folk må skifte skiver bak allerede etter at bilen har vært noen få år på veien, fortsetter han.
Vi går nå inn i vinteren med salting av veiene. Så nå er det viktig å være ekstra oppmerksom på å bruke bremsene litt.
– Noen harde oppbremsinger på parkeringsplassen hjemme eller i andre kontrollerte omgivelser, gjør at du kan unngå en regning på mange tusen kroner. Så det er lurt å være føre var, sier Nils Sødal. – Husk også å spyle bremseskivene litt ekstra når du vasker bilen, avslutter han.
Tekst: Redaksjonen
Hva er egentlig problemet med å lage bremseskiver som ikke ruster. Lei av å skifte skiver etter hver EU kontroll. Er vel det samme som for registerremmen, billig for fabrikanten, dyrt for kunden!