Bransjen må tenke nytt

Bobilforhandlerne tenker for mye på nybilsalget. De bør tenke mer på de tre beina de skal stå på: nytt, brukt og ettermarked. Alle tre må lønne seg.

Dagens bransjedebatt ble arrangert som et webinar av Finn.no.

Det var Tellus administrerende direktør Anders Gadsbøl som i en debatt i dag påpekte at norske bobilforhandlere tenker og bygger alt for mye opp om salget av nye bobiler. Det skaper problemer i tider som nå når nybilsalget svikter. Da må bruktsalg og ettermarked stå lønnsomt på egne bein om bedriftene skal overleve.

Gadsbøl illustrerte selv nedgangen på 35-40 prosent i markedet med sitt eget eksempel fra Tellus: For deres 18 forhandlere betyr en slik nedgang i etterspørselen etter nye bobiler et bortfall i omsetningen på 800 millioner kroner. Da bør bruttofortjenesten ha vært så høy at det blir penger igjen på bunnlinjen til å håndtere dårligere tider.

Vi står ved et veiskille, slo Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) fast. Verden opplever store endringer, og vi må gjøre store endringer i bransjen,.
Men han opplever det som et lyspunkt at kun en forhandler (Brønnøy Caravan. Red. anm) har gått konkurs i år. Dessuten kan vi være sikre på at nordmenn skal ha ferie i generasjoner framover. Det gjelder bare å komme seg over motbakkene i dagens marked.

Her kan det skje endringer. Runar Wiksnes fra Virke kunne fortelle at 20 til 30 prosent av aktørene i realiteten går med underskudd. De holder hodet over vannet fordi deres eget eiendomsselskap subsidierer forhandlerdelen av virksomheten.

Terje Dahlgren i Finn.no, som sto som arrangør av debatten, kunne fortelle at søk etter bobil hos dem har blitt redusert med 17 prosent siden i fjor, men dette er likevel 9 prosent over besøkstallene i 2017. 2018 ble som kjent et rekordår for salg av nye bobiler.

Dette viser, mente Dahlgeren, at interessen er der, men kundene søker rimeligere bobiler. Halvparten av søkene etter bobil på Finn.no ønsker en bobil under 800 000 kroner. Samtidig er det i prisklassen 200 000 til 400 000 de fleste kjøpene gjøres på Finn.no. Hittil i år er det omsatt bobiler på Finn.no for 3 milliarder kroner.

En grunn til lavere salg kan være at forhandlernes har redusert sine annonser med 60 prosent i år.

Wiksnes mener bransjen har en stor fordel når den kommer over de urolighetene vi ser nå. Hovedmålgruppen for salg av bobiler er over 45 år. Når renta øker får ikke disse nødvendigvis dårlig råd. Eldre kunder kan være gjeldfri og høyere rente er bare en fordel for denne gruppa.

Som gruppe tilhører bobilkundene som regel den tredjedelen i samfunnet som klarer seg best. Og det er her hovedmarkedet ligger.
– Interessen for bobil er større enn for bare få år siden.

Vil vente et år
Gadsbøl tror kundene har tatt seg en pause i år. De har mulighetene, men også de opplever usikkerheten i verden og undres på hva som vil skje. Det får dem til å vente et år med den nye anskaffelsen, tror han.

Men det er ikke bare manglende kunder som er grunnen til nedgangen i markedet. Manglen på chassis å bygge bobiler på er vel så viktig.
Gadsbøl nevnte spesielt satsningen på lavutslippsbiler. Fiat og Stellantis-konsernet har vært en hovedleverandør til branjen, men kravet om lave utslipp rammer hardt. Konsernet har ingen store volumer av elbiler og må gjøre tiltak for å unngå store utslippsbøter fra EU.

Neste år kommer euro 7. Om Stellantis ikke har løst problemet innen da, er de borte for godt, mente Gadsbøl.

Bransjen er på mange måter heldig. Etter pandemien har bruktlagrene blitt redusert og er for de fleste håndterlige. Holm mente likevel at det er i dette markedet hans medlemmer nå bør være aktive – spesielt sett på bakgrunn av den søkehistorikken Dahlgren presenterte.

– Ikke gi bort omsetning
Gadsbøl var opptatt av at så få som 30 prosent av forhandlerne også tar seg av bildelen. De øvrige nøyer seg med bodelen.
Hvorfor skal vi gi bort denne omsetningen? Hvorfor sender vi kunder til bilverksteder, lakkverksteder og skadeverksteder. Hvorfor samarbeider vi ikke om løsninger? Hvorfor inngår vi ikke samarbeidsavtaler og kanskje blir medeiere i slike verksteder slik at vi kan ta del av hele verdikjeden og yte full service til kundene?

Avslutningsvis sa Holm at framgang ikke er mulig uten at det skjer endringer. Wiksnes mente at markedsføring blir svært viktig og Dahlgreen slo fast at salg av brukte bobiler og vogner nå blir uhyre viktig for bransjen.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  4 comments for “Bransjen må tenke nytt

  1. Og hva ble det av deltakernernes meninger i diskusjonen om det tredje segmentet, ettersalg.
    Der vil bransjen kunne styrke seg.
    Bilparken blir sannsynligvis eldre og vil trenge mer ettersyn og vedlikehold.

  2. Mye kunne blitt bedre hos de fleste, dersom det enkelte salgsfirma for bobil og campingvogn hadde hatt en, to, tre selgere og det tredobble ansatt på verksted. Bilene/vognene blir, hos de fleste, brukt mest i tidsrommet april -oktober. Får vi da et problem så går den sesongen før vi blir tatt hensyn til av salgsfirmaet. Svaret alt for mange forhandlere gir er:………kom igjen til høsten en gang ! Garantier vil jeg helst ikke snakke om……..

  3. Etter å ha eid campingvogn i 25 år og bobil 20 år , vil jeg hevde at jeg har erfaringsgrunnlag til å mene noe om denne bransjen som nå gråter krokodilletårer på grunn av sviktende salg.
    Det er mange underforliggende årsaker til dette fenomenet, men jeg mener at bransjen for en stor del har seg selv å takke for at det er magert på bunnlinjen.
    En selger med lang erfaring fra bilbransjen , uttalte etter overgang til bobilbransjen , at i forhold til bilbransjen er bobilbransjen nærmest på steinalderstadiet.Jeg antar at han da ser hen til professjonalitet når det gjelder både salg service og ettermarked.
    Denne iakttagelsen samsvarer godt med mine erfaringer som tilsier at bransjen er en samling av glade amatører, med slett produktkunnskap og dertil en slett serviceinnstilling,Som en innsender påpeker, er selgerne ikke tilsnakkendes i sesongen om man har problemer med produktene, da er devisen :kom igjen til høsten når vi har bedre tid.
    Størst er kanskje problemet på verkstedsiden , da det såvidt jeg vet ikke eksisterer noen bransjenorm for kompetansen når det gjelder servicetekninerne.Min smertelige erfaring er at man typisk må foreta tre besøk hos forhandleren , for å få rettet en feil.Første gang for å diagnostisere feilen, så får man en verkstedavtale hvoretter problemet i beste fall ikke er løst, i verste fall blir det verre, og så en tredje gang der feilen endelig utbedret.
    Skal bransjen overleve i sin nåværende form, må de ta skjeen i en annen hånd, drive produktutvikling og foreta nytenkning.
    Bobil og campingvognferie vil i overskuelig framtid være en attraktiv ferieform, så kundene og markedet finnes derute bare vi har en caravanbransje som har en god respons på kundenes ønsker og behov.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *