Bransjen løftet til nytt nivå

Bobilsalget har løftet seg til et nytt nivå. Fordelingen i salget av nye bobiler og campingvogner nærmer seg 50/50 slik det er ellers i Europa, sier Paal Lyche, styreleder i NCB. Foto: Knut Randem.

– Vi nærmer oss andre europeiske land. Salget av bobiler og campingvogner blir jevnstort. I noen land selges det til og med flere bobiler enn campingvogner. I Norge selger vi ca 2500 bobiler og ca 3000 campingvogner hvert år, sier Paal Lyche, styreleder i Norges Caravanbransjeforbund (NCB).

Det interessante er at det ikke selges færre campingvogner, men flere bobiler. Lyche mener det kommer av at nye brukergrupper kommer til. Han nevner båtfolks overgang til bobil som et eksempel på nye kundegrupper. Som bransjemann synes han det er hyggelig å få kunder som har hatt andre fritidsaktiviteter.

– Blir dette et godt år for medlemmene dine?
– Jeg tror det blir et godt år for mange. Samtidig er økonomien i bransjen sunn. Ved utgangen av oktober var økningen i bobilsalget på om lag 5 prosent sammenlignet med i fjor.
– Etter et par år med økning på 20-30 prosent har vi nådd et nytt omsetningsnivå og fordelingen mellom vogner og bobiler nærmer seg en slags europeisk normal fordi bobilsalget har vokst så mye.
– Ingen trær vokser inn i himmelen og det må vi forholde oss til. Omsetningsveksten roer seg litt i år og jeg er forsiktig optimist for 2013, men bobiler er i vinden og vil fortsette å øke.

Parallellimport et problem?
Forhandlernettet har hevet seg og utstilingene har blitt bedre. Samtidig har campinglivet mistet mye av harry-stemplet, mener Lyche.
– En stor del av forhandlermassen har blitt mye mer stabil gjennom veksten. Det er også betryggende for kundene at forhandler tjener penger og er der når de kommer tilbake.

– Vi hører innimellom at folk har fått pris på parallellimportert bil.
Hvor mange som foretrekker norsk kjøpslov framfor europeiske regler, vet han ikke.
– Tallene i statistikken er ny-registreringer og skiller ikke på salgskanal.

– Det blir klaget på forhandlere som ikke vil reparere parallellimporterte biler. Hva synes dere om det?
– Dette må hver enkelt forhandler selv avgjøre. Jeg forstår at norske forhandlere ikke vil ta i garantisaker for biler de ikke har solgt. Men dersom kunden selv betaler og tar eventuelle garantispørsmål med selger, er det ikke rimelig å nekte å reparere en parallellimportert bil, sier Lyche og legger til at verkstedreparasjoner også er inntekt. Dessuten er dette potensielle kunder i framtiden.

Del dette med andre:

  2 comments for “Bransjen løftet til nytt nivå

  1. Tror mange forhandlere har glemt at det service og annet med bobilen de skal leve av. Er de ikke interisert å gjøre det går kundene til andre som kan gjøre det. Vet at det er mange som er ening med meg om dette. Klart at jeg IKKE kommer til å kjøpe ny bobil hos de forhandlene som ikk e er interisert å hjelpe oss når vi trenger hjelp. Har hørt at en seriøs forhandler skulle hjelpe en med problem, kom ut å så at det var en bil som ikke var kjøpt, var tonen en helt annen, han kunne ikke hjelpe.

  2. Vi har en såkalt paralellimportert Dethleffs. Kjøpte den hos en trivelig importør på Jæren. Etter et år tok jeg kontakt med Vest Caravan på Sotra for den årlige fuktkontrollen/servicen.
    De foretok kun fuktkontroll. Bilen ble ikke sprayet under slik Dethleffs beskriver og div andre ting ble ikke utført. Jeg spurte om de ikke skulle spraye understellet og fikk til svar at det pleide de ikke å gjøre på så nye biler eller vogner. Jeg fikk derved heller ikke det spesielle klistermerket i serviceheftet. At de ikke ville stemple serviceheftet er jo greit. Jeg kan jo sende boka samt måleresultat til importøren så ordner han dette.
    Men dersom Vest Caravan ikke pleier å ta servicen etter Dethleffs’s spesifikasjoner så lurer de etter min mening sine kunder.
    Jeg kommer ALDRI til å handle bobil hos de og vil fraråde andre å gjøre det.
    Dethleffs Tyskland er informert om hvordan de tok service på vår bil og var lite fornøyd med behandlingen DERES kunder fikk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *