Bransje i endring og utvikling

Kl 12 i dag åpnet årets Caravanmessen på Lillestrøm. Fram til søndag venter arrangørene 17-18000 besøkende, men håper på flere. Mange besøkende var klare ved billettlukene allerede da klokka slo 12. En stor del av dem er ventelig klare for å gjøre store innkjøp.

Generalsekretær Geir Holm i NCB representerer en bransje i medvind. Foto: Knut Randem.

Generalsekretær Geir Holm i NCB representerer en bransje i medvind. Foto: Knut Randem.

Den dyreste bobilen på Caravanmessen koster nesten 5,1 millioner. Det er en Morelo Empire, som du kan lese mer om her. Ellers finnes bobiler i alle størrelser og prisklasser.

Messa arrangeres av Norges Caravanbransjeforbund (NCB) og utstillerne er deres medlemmer. Disse omsatte i fjor for mellom 5 og 6 milliarder kroner, forteller generalsekretær Geir Holm. Tallet er ikke nøyaktig da ikke alle regnskap forelå da beregningen ble gjort.

Norges største forhandler er Lians Caravan og Fritid i Bardufoss, som i 2015 omsatte for 221 millioner kroner fra én adresse. Nest størst er Askjems i Vestfold med en million mindre i omsetning. Største gruppe er Kroken Caravan Detalj, som gjennom sine fem forhandlere omsatte for 385 millioner kroner.

Sørlandets Caravansenter med tre avdelinger omsatte for 290 millioner. Her skjer det nå endringer i eierstrukturen, forteller Holm.
Adolfsen-gruppen har kjøpt de sovende aksjene i Sørlandets Caravansenter AS. Brødrene Røinås sitter igjen med en tredjedel av selskapet mens investorene eier resten.

Ellers kunne Holm fortelle om en rekke endringer i bransjen. NCB har mistet tre medlemmer; Maco Fritid i Haugesund gikk konkurs i forrige uke, OK Caravan i Skien begjærte oppbud tidligere i september og Trafficker Båt & Caravan i Finnsnes er oppløst.

Holm forteller også om andre strukturendringer i bransjen:
– Campinggården AS har kjøpt Bil & Caravansenter Hønefoss, som nå blir Campinggården avdeling Hønefoss.
Autosentrum AS i Holmestrand har sammen med Kroken Caravan Import kjøpt Tele Bil & Caravan i Skien.
– Knaus står på egne bein i Norge (se egen sak i Bobilverden).
– iCaravan har flyttet hele sin virksomhet fra Ramfjord til Tromsø og åpner Nord-Norges største bobilsenter.

Salget øker fortsatt
Holm forteller at statistikken for nyregistrerte bobiler pr. 31. august viser 2471 hittil i år. Det er 4,7 prosent foran fjoråret.
Bobiler under 3500 kg: 1757 som er 48 flere enheter enn i fjor og ligger 2,8 prosent foran fjoråret.
Bobiler over 3500 kg: 714, 63 flere enn i fjor, en økning på 9,7 prosent.

Det er store forskjeller i fylkesfordelingen. Størst økning på nyregistrerte bobiler er det i Finnmark med en økning på 60 prosent og Akershus med 43 prosent.
Størst nedgang på nyregistrerte bobiler har det vært i Hedmark med – 36 prosent og Aust-Agder med – 22 prosent.

Del dette med andre:

  1 comment for “Bransje i endring og utvikling

  1. Messe eller ikke?
    Vi har blitt pensjonist/uførepensjonist, og vurderer nå å kjøpe bobil, eller en hytte. Så vi tenkte denne messen kunne være ideell for å orientere seg litt om bobiler.

    Men:
    må vi begynne med å bruke over kr 500,- for å i det hele tatt å komme oss opp til, og inn, for å se på varene?

    Skurrer det ikke når;
    de som selger bobiler må betale for å vise frem varene sine? Og de som er interessert i å kjøpe må betale for å komme og se på varene?

    Er det kanskje bedre å investere våre oppsparte 900 000,- i en hytte?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.