Salget av brukte bobiler økte voldsomt i årets to første måneder. 445 enheter utgjør nærmere tre ganger så mange bobiler som nybilsalget. Det er en oppgang på 18 prosent.
Det ble solgt 168 nye bobiler i januar og februar. I samme periode ble det solgt 445 brukte bobiler – eller eierskifte som det heter i statistikken.
Bak «eierskifte» kan det også skjule seg nye eller tilnærmet nye bobiler som av en eller annen grunn har vært registrert i en kort periode. For to år siden ble for eksempel bobiler med euro 5-klassifisering registrert mens de sto på lager. De måtte registreres før fristen for å registrere disse gikk ut og de var registrert i en dag mens de sto på lager. Om det fortsatt finnes noen av disse på lager kjenner vi ikke til.
Popularitet i bruktmarkedet kan si mye om hvordan kundene stiller seg til det enkelte merket. Også den generelle markedsandelen påvirker. Store merker vil naturlig nok ha stort salg i bruktmarkedet.
Hymer og Bürstner toppet statistikken med 37 og 36 omsatte enheter. Deretter kommer Dethleffs, Knaus, Rapido, Pilote, Adria, Challenger, Hobby, Rimor og Carthago. Alle med tosifrede salgstall.
Ikke alle biler er identifisert i statistikken. Den aller største gruppen bobiler i eierskiftestatistikken er «Fiat». De utgjøres av 66 bobiler, som ikke er av de nyeste. Tidligere ble ble de fleste bobilene registrert med chassisbyggers merkenummer, og det er det som henger igjen på eierskiftene, opplyser Pål Bruhn, avdelingssjef for statistikk i Opplysningsrådet for veitrafikken.
Også merkene produsert på Capron-fabrikken (Carado, Sunlight, Solifer m.fl.) ligger høyt på statistikken, men som i nybilstatistikken er de registrert under fabrikknavnet.
Rekordomsetningen av brukte bobiler passer godt sammen med tallene FINN motor kunne rapportere om for 2019. Det er stor interesse for brukte biler med diesel selv om nybilstatistikken (for personbiler) sier noe helt annet.
Salget av nye bobiler kommer vi tilbake til etter første kvartal.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Flere velger brukt dieselbil
Hva er akseptabel nyttelast med mat og klær? Har produsent forberedt bilen for flere hundre kilo ekstrautstyr?