Booking, det nye satsningsområdet?

Nok en aktør kaster seg over det norske markedet for forhåndsbestilling av campingplasser og bobilplasser. To svenske aktører har på kort tid hentet inn mange millioner kroner fra investorer til sine satsninger.

Hva sier kundene til at flere og flere overnattingssteder legger seg inn i en bookingtjeneste for å gi deg en utsikt som denne. Foto: Knut Randem.

I disse dager forteller Campcation i en pressemelding at de har fått inn 12 millioner kroner fra investorer i sin første investeringsrunde. Med 500 bestillbare campingplasser og bobilplasser beskriver de seg som Sveriges største nettsted for bestilling av overnatting.

De friske millionene som nå er hentet inn skal brukes til aggressiv vekst i Norge, Danmark og Finland. Selskapet hevder at de allerede har blitt størst i Finland. Før sommersesongen braker løs skal de satse hardt i sine nye markeder. Om vi ser på deres Europakart ser vi at ambisjonene er store, men foreløpig er det kun spredte partnere i Europa.

De blir en direkte konkurrent til norske Campio, som i det stille har bygd opp sin bestillingstjeneste i Norge. Men det er flere om beinet.

Må du planlegge tidlig for å få en slik plass i framtiden? Foto: Knut Randem.

En annen norsk aktør er Campanyon, som blant annet Schibsted har investert i. De profilerer seg på å gjøre naturen mer tilgjengelig og tilbyr en blanding av plasser på campingplasser, gårder og lignende.

Tidligere i år kunne vi fortelle at svenske Acamp kommer til Norge. De har hentet inn hele 25 millioner kroner for å satse blant annet i Norge. Deres konsept er å tilby bestilling av overnatting på steder der du kan oppleve noe mer, gjerne ved å kjøpe tilleggspakker for opplevelsene på stedet, servering og annet.

Selv om disse fire tjenestene delvis har sine spesielle satsningsområder, kan de også være overlappende. Hvem som vinner konkurransen og hvem som greier å dyrke fram sin spesialitet, gjenstår å se. Felles for aktørene er at de stiller sine verktøy gratis til rådighet for utleierne, men tar en prosentsats av bestillingene som gjøres gjennom systemene. De er derfor avhengige av mange bestillinger for å skape en stor nok pengestrøm til at de tjener nok til egen drift og gir avkastning til investorene.

Vi kan se at enkelte utleiere er representert i mer enn en av tjenestene. Det vil trolig gi noen utfordringer for å unngå at samme plass blir leid bort gjennom to konkurrerende tjenester. Bobilverden.no har funnet campingplasser som er representert i opptil tre av de fire nevnte tjenestene. Det kan gi utfordringer om det ikke er gode systemer bak for å synkronisere bestillingene.

Bra eller dumt at bobilplassene blir bestillbare?
For mange bobilister vil det å forhåndsbestille oppholdet være et brudd på hele gleden med bobillivet og muligheten til å være impulsiv. For andre vil det være en trygghet mot bomturer.

Og midt oppe i dette kommersielle rushet har vi nykommeren Nortrip, som gir sine «medlemmer» gratis overnattinger hos lokale aktører som håper på litt ekstra omsetning fra de besøkende. Spørsmålet nå er om enkelte av deres verter vil velge å heller ta betalt gjennom for eksempel Acamp.

Det åpnes for mer gårdsturisme gjennom bookingtjenestene. Foto: Knut Randem.

Jarle Buseth er bransjesjef camping i NHO Reiseliv. De driver nettstedet camping.no med oversikt over deres medlemmer. Tanken har vært å gi medlemmene en gratis bestillingstjeneste, men slik har det foreløpig ikke blitt.

– Hva synes du om at så mange aktører ser campingbransjen som så lønnsom at de investerer millioner i bookingtjenester?
– Vi er litt skeptiske. Det er sundt med konkurranse så lenge det skjer på like vilkår. Det skjerper. Våre medlemmer må følge en rekke kommunale og statlige regler. Det må ikke de som opererer på AirBNB-vis. For våre medlemmer, som prøver å livnære seg på å drive camping, er 15 prosent mye å avgi på hver bestilling gjennom disse tjenestene, sier Buseth. Han tviler ikke på at kunden til slutt må betale regningen.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  8 comments for “Booking, det nye satsningsområdet?

  1. Selvsagt må kunden betale, hvem ellers. Men håper at bare de som som bestiller må betale ekstrakostnaden. Ikke som for hoteller der noen bestillingsvirksomheter nekter hotellene å selge rommene billigere.

    • Enig. Kundene må betale men det blir sikkert ikke forskjellig pris på booking og dropin

  2. Jeg er litt ambivalent i spørsmålet om forhåndsbooking av plass på campingplasser.Det er sikkert komfortabelt å vite at man er sikret plass på en bestemt bobilplass på en forhåndsbestemt dato, men jeg er redd for at dette blir kostbart for brukerne og medfører tapte inntekter for plasseierne.
    Når jeg leser i artikkelen at et av bookingselskapene har hentet inn 25 millioner og et annet har hentet inn 12 millioner i startkapital, er det åpenbart at disse selskapene vil prise sine tjenester for høyt, og vil være et fordyrende mellomledd mellom kunde og campingplasseier.
    Personlig har jeg ingen intensjoner om å støtte denne potensielle grådighetskulturen.
    Jeg synes også at noe av den sjarmerende spontaniteten ved campinglivet forsvinner når man må sitte hjemme å bestille plass på hver eneste campingplass man ønsker å besøke og bestemme hvor mange dager man skal oppholde seg på hvert sted.

  3. Dette er et fordyrende system, som ikke har noe på en bobilplass/parkering å gjøre, i likhet med praksisen på enkelte bobilplasser/parkeringer som har innført tidspunkt for seineste avreise. Dette er praksis som campingplasser kan ha, men ikke bobilplasser/parkering.
    For mange bobilplasser/parkeringer i Norge er allerede overpriset og skal det komme enda flere «minuspunkter» er det ikke plasser for det frie liv som bobilen gir.
    En bobilplass/parkering er ikke en campingplass og vil aldri bli det.
    Besøkte en bobilplass/parkering i Tyskland i påsken som nå 50% av plassene kunne forhåndsbestilles og er nesten sikker på at den populære plassen har fått nedgang i besøkstallet, etter det ble innført. For det var ikke få som reiste videre når de bare kunne ligge en natt fordi plassen var bortbestilt neste natt og man hadde kanskje ikke mulighet til å ligge lenger. Det var mange ledige/reserverte plasser som sto tomme om natten. Så sjansen for bobilplasser/parkeringer som innfører den praksisen, gjør seg selv en «bjørnetjeneste» er meget stor.
    Det kan også være grunnen til at en del campingplasser i Norge har gått bort fra forhåndsbestilling? For hvilke av de 2 praksisene som genererer flest overnattinger er det store spørsmålet. Må ikke reservasjonen forhåndsbetales er sjansen enda større for inntektstap til plassen.
    Betaling med App er alltid dyrere enn automat/kontant og innføring av Appbetaling vil alltid bli dyrere for forbruker.

  4. Jeg er kunde hos Campio. De tar kun 8% provisjon på bookinger. Ikke 15% som Buseth hevder. Mulig de andre aktørene tar så mye men..

  5. Som campingdriver er jeg skeptisk til dette, og er svært lei av pågående selgere som skal ha en del av kaka. Det er ikke en uke uten slike henvendelser. Vi gikk med på å prøve Campio nylig. Senest i dag ringte en svenske fra Campcation, derfor jeg søkte opp denne tråden. I tillegg til alle andre booking-apper er det stadig MAS fra NAF, ACSI og et stort antall andre aktører som prøver å kapre en del av kaka. Vi er foreløpig med i NAF-camp og Visit Innherred, og betaler også for markedsføring gjennom Campercontact og et par andre kanaler, dessverre uten å vite om dette har noe for seg. Så har vi Topcamp, Pluscamp og NAF-camp som holder på å kjøpe opp campingplasser slik at milliardærene kan tjene mer. Er det slik vi vil ha det, eller ønsker vi små lokale bedrifter?

  6. Jeg kan belyse dette fra tre sider. Jeg er ivrig bobilist og er mye på farten. Jeg drifter en bobilplass som benytter seg av en booking og betalingsløsning og jeg er representant for en booking og betalingsløsning.
    De som tar mesteparten av fortjenesten er OTAs (Online Travel Agencies). I dagens digitale verden har reise- og overnattingsbransjen gjennomgått betydelige transformasjoner. En av de mest merkbare endringene har vært fremveksten av Online Travel Agencies (OTAs) som Booking.com, Airbnb og noen norske. Mens OTAs tilbyr en praktisk måte for virksomheter å nå et bredt publikum, er det sterke grunner for campingplasser og andre overnattingsvirksomheter å vurdere å eie sitt eget bookingssystem.
    En av de største ulempene med å bruke OTAs er provisjonsgebyrene de krever. Disse gebyrene kan variere fra 10% til 25% eller mer, og kan gi en betydelig reduksjon i fortjenesten til plassen. Løsning er at campingplasser/bobilplasser har sitt eget bookingsystem som vil eliminere, eller redusere disse gebyrene.

    Bobilist
    Jeg har kjørt bobil i nærmere 10 år og har reist land og strand rundt i Norges vakre land. For 10 siden var det lett å finne en plass for natten. Du kunne vrake og velge i tilbudet. Men så har det kommet mange bobiler på veiene etterhvert, både nasjonale og utenlanske. Vi har hatt et par år med korona som har skapt en campingbølge og dette har for min del resultert i en del bomturer. Det er nemlig lenge siden jeg har fått plass på eksempelvis Moss eller Horten etter å ha kjørt i to, tre timer.

    Plasseier
    Jeg hjalp en bonde å starte en bobilparkering, med plass til nesten 40 bobiler, i Sigdal for 6 år siden. Bonden har jobb ved siden av, fruen hjelper til på gården og kjører ambulanse så de er ganske opptatte. Vi satte opp en kontantkasse og Vipps betaling siden plassen var stort sett ubemannet. Dette gikk greit for det meste, men vi anslår at 15% av gjestene kom sent, dro tidlig, og “glemte” å gjøre opp for seg. Det siste året satte vi i gang en booking betalingsløsning og det har gått veldig bra. Systemet fungerer også som drop in, gjesten trenger ikke å bestille hvis han ikke vil. Han kan jo bare komme og er det ledig plass så er det bare å kjøre inn. Vi registrerer at det er mange som ønsker forutsigbarhet, de vil være sikker på at plassen venter på dem. Jeg skal være ærlig å si at det er 2 til 3% som hater å betale med Vipps og de hater å bestille på nett. De tar vi hånd om når de ringer og er frustrert, vi finner en manuell løsning som gjør at de kan få en god natts søvn allikevel.
    Prisen ble ikke økt, bonden tok kostnaden som var noen få prosenter og som han gladelig betalte for å spare tid, og for å få god statistikker og rapporter. Systemet ga han en nesten komplett regnskap. Det eneste endring var 15 kr i avbestillingsgebyr. Avbestille 48 timer før ankomst så betales hele beløpet tilbake. Og litt rart – det var ingen som glemte å gjøre opp for seg.

    Leverandør
    Med fare for å reklamere for meg selv vil jeg ikke si mer enn følgende. Jeg ble frustrert av å ikke få plass der jeg ønsket det, og jeg oppdaget en nettbasert løsning som fungerte utmerket på det svenske markedet, var ikke veien lang for å starte med løsningen i Norge. Jeg har nå sett hvordan dette fungerer på flere plasser og hvor fornøyd plass eierne er fordi de sparer tid, arbeid og faktisk oppnår en bedre inntekt. Og som sagt, er det ikke mange gjester som har klaget.
    Vår løsning er ikke en OTA. Plassen kjøper løsningen, og de eier alt innhold, nesten som å kjøpe et regnskapsprogram. Og vi tar noen få prosenter for å drifte all booking og betaling.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *