Ryfast-prosjektet var Norges største veiprosjekt og har blitt ferdigstilt i flere etapper. Så langt uten bompenger. Det er viktig for prosjektet at innbetalingen starter nå, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Det har vært gratis å kjøre gjennom de to tunnelene i Ryfast siden åpningene for om lag ett år siden. Årsaken var at entreprenøren hadde problemer med å levere det tekniske utstyret, og kontrakten ble hevet.
Statens vegvesen har jobbet sammen med en ny entreprenør for å få på plass utstyret. Dette er nå installert og bompengeinnkrevingen starter opp i begge tunnelene 1. februar 2021.
– Bompengetakstene vil være lavere enn vanlig i slike veiprosjekter. Dette er i tråd med ønskene fra lokale myndigheter. Takstene skal bli vurdert på nytt i februar 2022, ett år etter at innkrevingen er i gang, sier samferdselsministeren i en pressemelding.
Utgifter som bompengeselskapet har fått i forbindelse med denne utsettelsen dekkes av staten.
Ryfylketunnelen er den lengste tunnelen i prosjektet. Den åpnet 30. desember 2019. Da Hundvågtunnelen stod ferdig, åpnet samferdselsminister offisielt hele Ryfast 22. april 2020.
Bompengesatsene i takstgruppe 1 (kjøretøy inntil 3500 kg) blir kr 28 i Hundvågtunnelen Nord og ved Buøy. I tillegg vil det koste kr 140 å kjøre gjennom Ryfylketunnelen. Biler med bombrikke får 20 prosent rabatt her som i alle andre bomanlegg. Bobiler i kjøretøygruppe M1 vil få denne prisen selv om de veier over 3500 kg dersom de har bombrikke. Dersom du ikke har bombrikke i bobil over 3500 kg blir prisen i Ryfylketunnelen kr 420 og kr 76 i de to andre bomsnittene.
Eiganestunnelen på E39 er en del av Ryfast, men her kreves det ikke inn bompenger etter vedtak i Stortinget.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Du «må» ha én bombrikke, men ikke flere