Bombrikke er nødvendig for å få rabatt

Bombrikke fra AutoPass er en forutsetning for å få rabatt for alle – og riktig pris for tyngre bobiler. Foto: Knut Randem.

Nå har det blitt enklere å bestille og administrere bombrikker i AutoPass-samarbeidet. Å ha en slik brikke er en forutsetning for å få rabatt. For tyngre bobiler er gevinsten enda større enn den ordinære brikkerabatten.

Den nye versjonen av AutoPass-tjenesten ”Min side” har nå fått enklere innlogging. Nå logger du inn med Bank-ID eller slik du ellers logger inn i offentlige tjenesteportaler.

Dersom du allerede har en avtale (brikke) kan det være du må søke opp avtalen din for å legge den inn i ”Min side”. Vi oppga epostadressen som er registrert i avtalen vår og fikk raskt tilgang til avtalen.

På ”Min side” kan du både tegne nye avtaler, flytte brikke til en annen bil, se alle dine passeringer og fakturaer mv. Vårt førsteinntrykk er at tjenesten fungerer greit. Det oppgis at en ny brikke leveres i posten i løpet av ti dager.

Hvorfor bombrikke?
Om du bor i et strøk som ennå ikke har bomstasjoner så har du kanskje ikke tatt deg bryet med å anskaffe en AutoPass-brikke. Om du ikke passerer bomstasjoner trenger du den selvfølgelig ikke. Men når du nå går løs på en ny sesong i bobilen planlegger du kanskje en lengre tur? Da kan brikka gi deg god rabatt. Med AutoPass-avtale får du automatisk 10 prosent rabatt på den oppgitte prisen – uansett bobilens vekt. Det blir det raskt penger av.

Det er ikke alle selskaper som gir rabatt om du ikke har brikkeavtale med dem. En tilleggsavtale med enkelte bomselskaper kan derfor være aktuelt. 10 prosent rabatt er et statlig mål og det er noe uklart hvorfor dette ikke er gjennomført konsekvent.

Samferdselsministeren har lovet at den generelle rabatten for bompasseringer med AutoPass-brikke skal heves til 20 prosent. Han fant ikke plass for det i budsjettet i 2016, 2017 eller 2018, men den kan likevel komme på et senere tidspunkt.

Tunge bobiler sparer enormt med AutoPass
Bobiler i kjøretøygruppe M1 som veier mer enn 3500 kg må ha AutoPass-brikke for å få den store besparelsen som ble gjennomført i 2016.

Siden 4. april 2016 har de tyngre bobilene fått samme pris i bommene som biler opptil 3500 kg. Forutsetningen er at bobilen er registrert i kjøretøygruppe M1 (se i vognkortet) og at du har AutoPass-brikke eller en brikke fra EasyGo-samarbeidet (Brobizz). Uten slik brikke må du betale to til seks ganger så mye i bommene. Selv om du egentlig er berettiget til rabatt.

Noen bomstasjoner/anlegg har høyere rabattsatser, men du må da betale inn et forskudd for å få denne. Her kan du se AutoPass oversikt over bomselskaper, deres priser og rabattmuligheter. Du velger selv hvilket bomselskap du gjør avtale(r) med.

En brobizz-brikke kan benyttes i Norge. En AutoPass-brikke kan knyttes til en Brobizz-avtale. Foto: EasyGo.com

Utenlandske (og norske) besøkende med en av de dansk-svenske Brobizz-brikkene får automatisk rabatt. Dersom du har en avtale registrert med bilnummer bør du sjekke at kjøretøygruppen M1 er registrert i din avtale om din husbil/autocamper veier mer enn 3500 kg. Eldre Brobizz-brikker (privat) registrert uten bilnummer får så langt vi har erfart vanlig personbiltakst i norske bommer.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Det gode bobilåret
Les også: Halv pris til Danmark
Les også: Her ser du hva du må betale i bompenger på turen

Del dette med andre:

  3 comments for “Bombrikke er nødvendig for å få rabatt

  1. Har det blitt en ordning med ferjereiser med bobil og prising som Ketil samferdselsminister annonserte han jobbet med for et par år siden?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.