Snart er det slutt på forvirring om hvilke bomavtaler som gjelder i ulike land. Da kan forhåpentligvis alt løses via en enkelt brikke – om bobilen din veier mer enn 3 500 kg.
Det har lenge funnets løsninger og muligheter til å skaffe seg bombrikker i ulike land, men du måtte spore opp og inngå flere avtaler. Det har også funnets utenlandske brikkeleverandører med brikker for flere land.
Snart kan du for første gang få en enkelt brikke fra en norsk brikkeutsteder til hele 17 land i Europa. Det er Skyttel Pass som har inngått avtale med italienske Telepass om å selge deres bombrikke i Norge. Før neste sesong skal den være tilgjengelig for privatkunder.
Vidar Raa, administrerende direktør i SkyttelPass forteller at de foreløpig kun har transportsektoren og bedriftsmarkedet som målgruppe med denne brikken.
– Årsaken til dette er at vi i første omgang har det danske markedet i øynene som følge av innføring av veiskatt for kjøretøy over 12,5 tonn fra nyttår. For dem blir den tilgjengelig i løpet av høsten.
Raa håper å ha på plass en løsning for privatkunder på nyåret i 2025 (over 3 500 kg. red. anm).
Bombrikka har fått navnet SkyttelPass – Tbizz. Brikka er beregnet på kjøretøy over 3 500 kg. Den kan benyttes i følgende land: Norge, Danmark, Sverige, Tyskland, Polen, Østerrike, Ungarn, Sveits, Italia, Kroatia, Slovenia, Slovakia, Bulgaria, Belgia, Frankrike, Spania og Portugal.
I Norge vil SkyttelPass – Tbizz fungere til AutoPass-passeringer, AutoPass for ferje og Bastø Fosen Moss-Horten.
Tbizz blir en direkte konkurrent til de danske bombrikkene som leveres av Øresundsbroen (tidligere av Brobizz AS) og som kan benyttes i Østerrike av tyngre bobiler. Forskjellen er at Tbizz ikke bare dekker Norden og Østerrike, men hele 17 land.
Rabattavtalene du eventuelt har med de danske broene skal kunne knyttes til Tbizz slik at du får alt på en faktura i norske kroner.
På et område skiller Tbizz seg fra de ordinære SkyttelPass-brikkene og andre; Dette en GPS-brikke som må kobles til strøm enten via sigarettenner eller kablet kobling mot batteriet.
Vidar Raa bringer nyheten om den nye bombrikka samtidig som SkyttelPass fyller 5 år. SkyttelPass er en av de tre norske utstederne av brikker for AutoPass. SkyttelPass ble skilt ut fra Skyttel da det ble bestemt at bombrikker ikke skulle utstedes av de enkelte bomselskapene, men av egne utstederselskaper.
Raa forteller at Tbizz får et etableringsgebyr og en månedsavgift. Prisene er ikke endelig fastsatt når dette skrives. Ved omregning fra utenlandsk valuta blir det et påslag på 1 prosent. Det er lavere enn valutapåslagene fra kredittkortselskapene.
SkyttelPass – Tbizz gjelder kjøretøy over 3 500 kg. Har du en lettere bobil eller har andre spørsmål, les vår nøkkelartikkel om bombrikker og rabattavtaler her.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Dette bør du vite om bombrikker og avtaler
Dette er gode NYHETER! 👍🏻🤗
Detta må jo være genialt for oss med store biler og reiser mye rundt omkring i hele Europa.
Sånn vill jeg ha da jeg har en bil på 15 tonn.
Men at den må være koblet til strøm, var nå
“litt” tilbake i tid.🤔
Men uansett, ser frem til at den kommer.👍
Tja, både Tyskland, Polen og Slovakia har bombrikker med GPS som krev straumtilkopling, så dette kan vi ikkje gjere noko med……
Snakker vi om fra 3500 kg på bobil?
Bombrikka har fått navnet SkyttelPass – Tbizz. Brikka er beregnet på kjøretøy over 3 500 kg.
Det står så ja.
Hei Øresund pay har samme brikke, avgiften bliver trukket direkte fra kort. Til oss over 3500 bestilles på nett
“Tbizz blir en direkte konkurrent til de danske bombrikkene som leveres av Øresundsbroen (tidligere av Brobizz AS) og som kan benyttes i Østerrike av tyngre bobiler. Forskjellen er at Tbizz ikke bare dekker Norden og Østerrike, men hele 17 land.
Rabattavtalene du eventuelt har med de danske broene skal kunne knyttes til Tbizz slik at du får alt på en faktura i norske kroner.”
Dette er en av forskjellene. 17 land mens Øresund Pay virker i Østerrike og Norden.
Blir ikke Øresund Pay fakturert i DKR?
Først fra f.eks i Østerrike fra € og til DKR, og så fra DKR og over til NOK
Og I så fall, spesielt om man bruker den mye I Norge også med f.eks fergepass.
Dette var dagens gladnyhet.I 2023 gikk vi til anskaffelse av en easygo + brikke.For det første var den vanskelig å konfigurere , og for det andre mottok vi ikke den forventede kvitteringslyd ved passeringer i Østerrike, så i år har vi holdt oss unna både Østerrike og Sveits.Nå kan vi altså legge store ferieplaner for sommeren 2025.
men. selv om >3,5 vil d da bli M1 pris ?
Det blir spennende å se.
Og spesielt i Frankrike, kanskje det kan bli mye å spare, om det går på kjøretøygruppe M1 og ikke høyden.
Til orientering leser jeg på Skyttelpass sin Facebook-side som svar på et spørsmål om private med bobil over 3,5t kan bruke Skyttelpass-TBIZZ:
“Til å begynne med er det kun for bedriftskunder, men vi ser på en løsning også for private, som da vil komme litt senere.”
det står over også