Bobilutleie i sterk økning

Sten Juliussen er ansvarlig for det nye utleienettet. I sommer kunne han leid ut tre ganger så mange bobiler. Foto: Knut Randem.

Sten Juliussen er ansvarlig for det nye utleienettet. I sommer kunne han leid ut tre ganger så mange bobiler. Foto: Knut Randem.

I høysesongen er det nesten ingen grenser for hvor mange bobiler som kan leies ut. Stadig flere forhandlere ser muligheten og organiserer bobilutleie. I år startet oppbyggingen av et nytt nettverk for utleie.

– I juli kunne vi leid ut tre ganger så mange bobiler som det vi hadde i utleie. Fra midten av juni til ut august rullet samtlige utleiebobiler nesten kontinuerlig, forteller Sten Juliussen. Han er ansvarlig for den nyetablerte utleievirksomheten i Arve Opsahl AS. Den viderefører, utvider og profesjonaliserer den utleien firmaet har hatt tidligere.

Den nye utleievirksomheten er fra mai 2015 organisert gjennom nettstedet motorhome.no og har siden da tilbudt 24 Challengere fra sine tre avdelinger i Hakadal, Bergen og Trondheim. Nå ser de aktivt etter samarbeidspartnere over hele landet, som vil være med i et landsomfattende nett av utleiere.
– Kundene skal kunne leie et sted og levere bobilen tilbake på et annet sted, forklarer Juliussen.
– Vi får veldig gode tilbakemeldinger fra kundene, og foruten nordmenn og andre europeere har vi hatt kunder fra land som Saudi Arabia og Hong Kong.

Dette er en Challenger for utleie i standard familieklasse. Foto: Challenger.

Dette er en Challenger for utleie i standard familieklasse. Foto: Challenger.

Fire klasser
Bobilene firmaet tilbyr for utleie er inndelt i klassene kompakt (halvintegrert), familie (halvintegrert), familie stor (alkove) og eksklusiv (helintegrert). Alle er av merket Challenger. De har fra tre til fem sengeplasser.
Juliussen forteller at bobilene skal gå i utleie maksimum to år. Deretter skal de selges. I praksis betyr det at det er utleiebiler å få kjøpt når høysesongen er over mens det er færre biler tilgjengelig når etterspørselen er lavere.
– Vi ser at kunder som får leie nye bobiler behandler dem penere enn eldre biler. Bruken blir forsiktigere.

Oversikt på nett
– Kundene kan på nett se en oppdatert oversikt over hvilke modeller som er tilgjengelige når. Der får de også oversikt over priser, tilleggsutstyr og –tjenester.
– Dersom de lurer på noe kan de ringe oss hele døgnet. Utenfor vår arbeidstid er det et eksternt sentralbord som svarer. De kan svare på enklere spørsmål og formidler annet videre til oss.
– Nå skal vi lage en instruksjonsvideo om bruken av bobil. Når folk kommer for å hente bobilen er de oppsatt på å komme ut på tur og ikke like motiverte for å høre etter. Videoen skal de kunne se før de henter bobilen, avslutter Juliussen og legger til at de allerede har fått forespørsler om leie neste år.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.