Når registreringstallene for juli analyseres viser de den første måneden på lenge med reell oppgang i salget. I juli økte en gruppe bobiler med hele 71,2 prosent.
Det er forhandleransvarlig Stian Ringstad i Arve Opsahl AS (Bobilkjeden) som har dukket bak tallene for å se hvem som har kjøpt bobil de siste månedene.
– Vi har sett trenden en stund, men i juli ble det et reelt skifte med en samlet oppgang i salget på 54,3 prosent til private sammenlignet med samme periode i 2023. Vi mener dette er starten på en ny oppgang i salget av nye bobiler, sier han.
I årets syv første måneder er det nyregistrert 1111 bobiler. Det behøver ikke bety at de er solgt til en kunde. De kan være registrert for utleie eller at forhandler tvinges til å registrere enkelte bobiler på lager på grunn av frister etter endringer i regler.
Ringstad har fjernet alle bobiler som er registrert på firmaer fra sine tall. Dermed fjerner han både utleiebiler og lager-registreringer fra statistikken. I de tilfellene bobilen er registrert på firmaet til sluttkunden blir også de holdt utenfor antallet bobiler registrert på privatpersoner. Tallene han har kommet fram til kan derfor være noe høyere.
Samlet for de syv månedene i 2024 har det vært en tilbakegang i salget på 10,2 prosent, men det er bobilene over 3 500 kg som har hengt igjen. De lettere bobilene har økt med 5,1 prosent i årets første måneder – til gruppen «privat». Da er de 335 bobilene registrert på et firma (forhandler, utleieselskap mv) holdt utenfor.
– Tydelig skifte i juli
– I juli økte det samlede bobilsalget til privatpersoner med 54,3 prosent, forteller Ringstad. En fordeling på vekt viser at bobiler inntil 3 500 kg økte med hele 71,2 prosent. Det spesielle var at også bobiler over 3 500 kg økte markant med hele 38,8 prosent.
– Men kan ikke dette bare være et blaff?
– Nei, det tror vi ikke. Vi har sett tendensen lenge og kjenner igjen tegnene fra tidligere skifter i markedet, sier Ringstad.
– Nordmenn er glad i ferie og fritid. Vi har aldri tvilt på at markedet vil øke igjen. Dessuten er nordmenn generelt flinke til å ta vare på pengene, mener Ringstad.
– Gjennomsnittskundene er 64 år. De har ordnet økonomi, men har vært forsiktige i usikre perioder. Nå har dette stabilisert seg og vi er ganske sikre på at det vi ser nå er en ny trend.
Salget av nye bobiler nådde en topp i 2018 og har siden falt hvert eneste år. Tallene i månedsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser til registreringsdato og ikke dato for signert kjøpskontrakt.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Det var jo voldsomt kjapt å tro at det nå skal snu.. men det er jo samme taktikk som AO brukte når salget kollapset når Covid slo til.. gå ut i media å si at nå er det straks fritt for produkter for alle tar Norges ferie.
Gransker man tallene da også så ser man jo at det ikke stemte og at de laget en kunstig storm for å holde salget i gang.
Å tro at markedet skal snu i dag er høyst optimistisk. Børsen raser(mer enn under finanskrisen). Norske kronen er ikke verdt papiret den trykkes på(som gir en voldsom prisøkning da nesten alle handler i euro i bransjen). Og rentene settes nok opp ytterligere i Norge framover pga trenden. Vi kan i allefall se langt etter rente nedgang.
En av de dyreste måtene å feriere på…forsikring, årlig fukt/gasstest, skifte reg reim, diesel, ekstremt dyre campingplasser og bobilparkering, bompenger, fergetakster osv osv….anbefaler ikke å kjøpe bobil, friheten er borte..trange, overfylte campingplasser og parkeringer, nei.. var ikke slik det en gang var, vurderer å avvikle og heller bruke pengene på dyre sydenreiser..