For første gang på mange, mange måneder ser vi en måned med økt salg av nye bobiler. Juni fikk en beskjeden oppgang, men halvåret endte samlet ned.
I Norge har salget av nye bobiler sunket jevnt og trutt siden 2019. Før det var det en enorm vekst i markedet for nye bobiler.
Det reduserte salget i Norge har stått i sterk motsetning til utviklingen ellers i Europa. Har det sett ut som, men om vi ser hva som selges, ser tallene helt annerledes ut.
I Tyskland og en del utvalgte land er det bare et segment som øker i salg: «Bobiler» uten bad har en sterk økning. Dette er små kompakte biler utstyrt med campinginnredning, men altså uten toalett og dusj. I Norge vil vi neppe kalle det en bobil om den ikke har toalett, men disse kjøretøyene er med på å farge statistikken i Europa slik at situasjonen der ser bedre ut enn i Norge.
Disse små kompakte bilene vil hovedsaklig ikke bli godkjent som bobiler i Norge på grunn av for lav utvendig høyde.
Juni øker
I juni økte salget av nye bobiler totalt med 3,1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Om det er et vendepunkt for en utvikling, som har plaget bransjen, eller bare et utslag av at enkelte merker har hatt meget store utslag i statistikken, gjenstår å se. Eksempelvis økte både Kabe og Pössl med store prosentutslag i juni. Samtidig har enkelte andre merker markant tilbakegang. Variasjonene kan skyldes leveringsproblemene bransjen har.
Oppdatert 05.07.23: Fristen for å registrere enkelte modeller med for lav Euro-kategori gikk ut 30. juni. Det vil derfor finnes kjøretøy i statistikken som ikke er solgt til sluttkunde. Juni kan derfor gi et feil inntrykk.
Samlet for årets seks første måneder er tilbakegangen 19,1 prosent. Første kvartal må ta mye av skylden for den samlede tilbakegangen. Da var markedet 30,6 prosent tilbake. Dermed har andre kvartal jevnt over hatt en bedre utvikling. Det viser tall fra registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Statistikken viser registreringstidspunktet og ikke det reelle tidspunktet for kontraktsinngåelsen.
Et annet interessant trekk er at tilbakegangen i første halvår er vesentlig mindre for vektklassen over 3500 kg enn for den lettere klassen.
Disse solgte best
Adria er vinneren uansett vekt med en økning på 25,3 prosent i første halvår sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. På de neste plassene finner vi Hymer og Challenger, som begge gikk tilbake. På fjerdeplassen plasserer Bürstner seg med en økning på 34 prosent.
På de neste plassene finner vi Carthago, Dethleffs, Benimar, Knaus, Kabe, Eura Mobil, Pössl, Rapido og Sun Living. Øvrige merker solgte færre enn 20 nye bobiler i første halvår.
I vektklassen inntil 3 500 kg deler Challenger og Dethleffs førsteplassen fulgt av Benimar, Bürstner, Adria, Pössl og Sun Living.
Over 3 500 kg holder Hymer teten foran Adria, Carthago, Kabe, Knaus, Eura Mobil og Rapido.
Alt i alt ble det solgt 1 018 nye bobiler i første halvår mot 1 259 i fjor.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no