Bobilsalget ned med en tredjedel hittil i 2022

Bobilsalget i 2022 ender trolig opp på halvparten av salget i rekordåret 2018. Leveringssituasjonen og urolige tider gjør at bobilbransjen går noen ruskete måneder i møte.

Til tross for nedgang holder Challenger teten både totalt og i vektklassen inntil 3500 kg. Foto: Knut Randem.

I 2018 ble det i løpet av hele året solgt 4166 nye bobiler. Hittil i 2022 er det solgt 1808 bobiler i Norge. Det er en nedgang på 34,1 prosent fra 2021. Det viser tall fra OFV, Opplysningsrådet for veitrafikken.

Produksjonsproblemene som følge av mangel på deler startet opp allerede i fjor. Angrepet på Ukraina og usikkerhet om den økonomiske utvikling gjorde ikke situasjonen noe bedre.
Utviklingen har vært den samme i hele år. Alle måneder har hatt tilbakegang sammenlignet med 2021.

Per 30. september var det solgt (registrert) 936 færre nye bobiler enn i samme periode i fjor. Nedgangen er jevnt fordelt på så godt som alle merker.

Blant de som har solgt mer enn 15 bobiler i år er det bare Bürstner, Hobby, Weinsberg, Sun Living, Bavaria, Morelo og Autostar som har hatt økning i salget.

Hymer holder teten i vektklassen over 3500 kg. Nyheten Hymer Venture S kommer i begrenset antall og vil neppe påvirke statistikken på noen måneder. Foto: Knut Randem.

Disse har solgt mest
Det er bare seks merker som har solgt mer enn 100 bobiler i år: Challenger topper med 160 solgte bobiler uansett vektklasse. Deretter følger Adria (140), Hymer (133), Rapido (127), Carthago, inkludert Malibu (116) og Benimar (104). Capron-fabrikken som produserer flere merker har 159 nyregistreringer.

På de neste plassene følger Eura Mobil (86), Dethleffs (80) og Bürstner (80).

Om vi ser på vektfordelingen så er det Challenger, Benimar og Dethleffs som tar de tre første plassene inntil 3500 kg. Bare Challenger solgte over 100 bobiler.
I vektklassen over 3500 kg er Hymer det eneste merket som har rundet 100 med 113 nyregistreringer. På de tre neste plassene kommer Carghago/Malibu, Eura Mobil og Adria.

Adrias nye Supersonic har potensial til å løfte plasseringen i den tunge vektklassen når den kommer. Foto: Knut Randem.

Flere forhandlere redaksjonen har snakket med forteller at de fortløpende får inn nye bobiler fra produsentene. De får bare ikke så mange som de ønsker og til den tiden de helst vil ha dem.

Også ned for brukte bobiler
Statistikken for eierskifte gir et bilde av bruktomsetningen, men dekker alle typer eierskifte. Her ser vi en nedgang hittil i år på 13,8 prosent. Bare i januar og august var det økt salg av brukte bobiler. Eierskifte hadde en stor økning i 2020 da «alle» skulle ha bobil. Med nedgang i fjor og i år har omsetningen her stabilisert seg på normalnivået før pandemien.

Samme trend i nabolandet
Vi ser den samme utviklingen hos vår nærmeste nabo. I Sverige har salget av nye bobiler hittil i år gått ned med 31,4 prosent. Der ble det registrert 3070 bobil i årets ni første måneder mot 4478 i fjor.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *