Bobilsalget i første kvartal viser blandede resultater, men flere merker øker tilsynelatende igjen. Benimar og Adria går til topps i hver sin vektklasse.
I første kvartal ble det i alt registrert 226 nye bobiler. Det er en nedgang på 20,1 prosent sammenlignet med samme periode i 2023. Øverst på registreringsstatistikken finner vi Adria foran Benimar, Carthago, Laika, Challenger, Pössl og Rapido.
Benimar topper salgslista inntil 3 500 kg i første kvartal med en markant framgang. Merket solgte 50 prosent mer i mars i år enn året før og endte opp med 20 registreringer i første kvartal. Adria beholder andreplassen med uendret salg i første kvartal. Challenger tar den tredje pallplassen – også de etter økt salg.
På de neste plassene kommer Pössl, Carthago/Malibu, Dethleffs, Eura Mobil, Bürstner og Dreamer. De seks mestselgende var de eneste som solgte mer enn 10 bobiler i denne vektklassen i første kvartal.
Det ble registrert 75 nye bobiler i den letteste klassen i første kvartal. Til tross for flere merker med økte registreringer ble det samlet en nedgang på 10,7 prosent. Det er et vesentlig bedre resultat enn for et år siden.
I vektklassen over 3 500 kg troner Adria øverst med 18 nyregistreringer, som er uendret sammenlignet med samme kvartal i 2023. Laika tar andreplassen og Rapido tar tredjeplassen.
På de neste plassene finner vi Carthago/Malibu, Knaus og Eura Mobil med fortsatt tilbakegang før Frankia med tydelig framgang. Deretter kommer Hymer med et betydelig fall. Det var bare de tre første merkene som solgte mer enn 10 bobiler dette kvartalet.
Det ble registrert 65 bobiler over 3 500 kg i første kvartal. Det er en nedgang på 29,4 prosent i forhold til samme periode i fjor. For mars er resultatet noe bedre med en nedgang på 20,7 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.
Med små registreringstall gir mindre endringer lett store og tilfeldige prosentvise endringer. At påsken falt i mars kan ha påvirket registreringstallene negativt.
Statistikken skjuler imidlertid et noe usikkert bilde. Noen merker har registrert usolgte bobiler innen en siste frist, som var 31. mars. Statistikken viser ikke hvilke merker dette er eller hvor mange registreringer det dreier seg om.
For de to vektklassevinnerne Benimar og Adria har vi fått bekreftet at de forsvarer sine førsteplasser med reelle salg.
I Sverige viser statistikken en oppgang på en – 1 – bobil i mars sammenlignet med 2023, men også her kan det finnes registrerte bobiler som ikke er solgt. Dermed er det ikke noe entydig lys i tunnelen hverken i Norge eller Sverige.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Ser for meg at nå som markedet flater ut så er det i seg selv en vekst. Hvis “alle” hopper ned av gjerde samtidig blir det fort lite å velge mellom for forhandlerne som har vært forsiktig med å bestille nytt.
En stor del av nedgangen er en psykisk jojoefekt.
Tipper det er lurt å handle nå hvis man hadde tenkt på å bytte, men utsatt det for å se om verden gikk under.