Bobilsalget dramatisk ned i 2022

Salget av nye bobiler går dramatisk ned i årets første måneder. Nedgangen i 2020 og 2021 er ubetydelig i forhold til det som skjer nå. Leveringsproblemer er en vesentlig årsak til nedgangen.

Mangel på basiskjøretøy og enkeltkomponenter resulterer i kutt i leveransene av nye bobiler. Foto: Amp.net.

I motsetning til hva mange har tatt for gitt så har ikke salget av nye bobiler økt gjennom pandemien. I 2020 gikk salget ned med 5,7 prosent og i 2021 var det 9 prosent i minus. Det hører med at også 2019 hadde nedgang etter rekordåret 2018.

Men nedgangen var svak i 2020 og 2021 sammenlignet med det som skjer i markedet for nye bobiler i 2022. Etter årets fem første måneder har salget falt med hele 27,7 prosent sammenlignet med året før.

Nedgangen rammer de aller fleste merkene. De eneste unntakene er enkelte merker som i fjor solgte mindre enn ti bobiler i denne perioden.

– Kundegrunnlaget er ikke borte
Hege Lian i Lians caravan & fritid i Bardufoss er ikke bekymret for kundegrunnlaget. Det er ikke borte, men noe forsinket på grunn av mangel på nye bobiler.

– Heldigvis har vi et stort varelager slik at vi kan hjelpe folk. Vi merker at noen som kjøpte bobiler tidlig i pandemien nå kommer tilbake og angrer. Noen vil ha en annen type bil mens mange går over til campingvogn. Tidligere var det en jevn overgang fra vogn til bobil. Nå går det mere jevnt begge veier, sier Lian.

Hun er ellers glad for at Mercedes er bedre stilt når det gjelder levering av chassis. Det gjør at de får inn flere bobiler bygd på Mercedes, men også disse rammes av mangel på komponenter til påbygget.

– Det går seg til
Rune Røinås i Sør Caravan i Lillesand merker også godt at markedet er urolig. Han forteller at de har fått langt færre bobiler enn de har bestilt i år. Det har ikke vært uvanlig at deres bestillinger har blitt halvert av bobilprodusentene. Da blir det også færre bobiler å selge til kundene. Samtidig er mange leveranser forsinket fra produsent.

– Vi har hatt en god start på året og det er først den siste måneden vi har merket endringen i markedet, sier Røinås, men han er ikke bekymret.

Ved siden av mindre leveranser fra produsentene, tror han folk blir urolige når alt kommer på en gang med krig i Ukraina, høye drivstoffpriser, dyr strøm og varslet renteoppgang.

– Når det går seg til så vil folk skjønne at det går an å leve som normalt.
Røinås har mange kunder innom og han tror salget vil ta seg opp mot ferien. Selv om det skurrer i leveransene fra produsentene har han nok bobiler å selge til ferien.

Tor Grüner tror leveringsproblemene vil fortsette inn i 2023. Arkivfoto: Knut Randem.

Sammensatt problemstilling
Tor Grüner er styreleder i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) sier at det er et ekstremt urolig marked etter korona, med krig, diesel- og strømpriser. Det er mye som påvirker kundene.
– Jeg tror folk tenker seg om både en og to og tre ganger før de bruker sparepengene slik situasjonen er nå.

– Men det er også et stort problem at forsyningslinjene til produsentene bryter sammen. Ukraina har for eksempel vært en stor leverandør av ledningsnett til bobilene. Disse har kommet fra små produsenter som brått måtte legge ned produksjonen. Det er ikke en enkel jobb å erstatte disse raskt.
– For noen produsenter er svaret å kutte ned antall varianter i modellutvalget for å kunne produsere mest mulig. Problemet er likt for de fleste leverandører av basiskjøretøy, men kanskje størst for Fiat.

– Vi ser også at bobiler står nesten ferdige på fabrikkene, men mangler bodelsdør, kjøleskap eller andre deler for å ferdigstille bobilen. Selv har jeg 150 bobiler stående i bestilling, men som det ikke har vært mulig å levere.

Nedgangen i markedet skyldes en svært sammensatt problemstilling. Grüner tror leveringsproblemene vil fortsette inn i 2023.

– Det er ikke dårlig økonomi i Norden, men mange faktorer gjør at folk sitter på gjerdet. Kanskje har de kjøpt en dyr sydentur. Det vi ser nå kan også være en naturlig korreksjon i markedet, sier Grüner.

Salget av brukte bobiler har gått opp i både 2020, 2021 og hittil i år. Lagerbeholdningen er litt ujevn hos forhandlerne, men det bør gå greit å få en bobil til årets sommerferie. Det mener både Grüner og de to forhandlerne Lian og Røinås.

I det svenske markedet er situasjonen den samme. Der er nedgangen i salget av nye bobiler hele 33,5 prosent hittil i år. Husvagnsbranschens Riksförbund mener situasjonen i hovedsak skyldes leveringsproblemene i bransjen.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  1 comment for “Bobilsalget dramatisk ned i 2022

  1. Å kjøpe bobil er vel ikke det folk flest prioriterer når privatøkonomien blir dårlig, og det kommer den til å bli for mange vanlige lønnsmottakere. Høye strømpriser, bensin -og dieselpriser, matpriser og høye renter på lån vil føre til at mange får svært dårlig økonomi, og regjeringer bryr seg overhode ikke om det. De sier de følger nøye med, men det hjelper jo lite når de ikke handler. Dagens regjering er vel den dårligste regjeringen vi har hatt de siste 100 åra. Jeg vil som følgde av forannevnte anta at det blir svært vanskelig å få solgt både nye og brukte bobiler, i alle fall vil salget gå betraktelig ned i forhold til salget de siste åra.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.