Bobilsalget: Disse merkene solgte best i 2020

Salget av nye bobiler i 2020 endte på 3384 enheter. Det er 206 færre enn året før. Merkene har ulik utvikling, men Hymer holder fortsatt teten totalt – takket være de store modellene.

Sunlight er et av flere merker som ikke synes i statistikken, men gjemmes bak Caprons tall. Her konseptbil Cliff 4×4 Adventure van. Foto: Knut Randem.

I et år preget av rekordstor omsetning av brukte bobiler tapte nybilsalget 5,7 prosent mot 2019. Det var ingen jevn nedgang, men en god blanding av opp- og nedgang. Hymer-gruppens Capron-fabrikk, som produserer blant annet Sunlight, Solifer og Carado, topper lista med 340 registreringer, men tallene er ikke fordelt på merkene.

Blant de merkeregistrerte bobilene er det Hymer som nok en gang tar teten med 338 salg totalt etter en svak nedgang. Adria har tapt litt og Challenger har økt slik at begge endte på 280 enheter og delt andreplass.

Carthago går litt tilbake mot året før og tar en tredjeplass med 200 nyregistrerte bobiler. Deretter kommer Dethleffs (197) og Euro Mobil (161) med små endringer. Antallet nyregistreringer i parentes.

Benimar (156) øker markert og møter Rapido (156) som synker nesten like mye som Benimar øker. Bürstner (156) øker voldsomt etter et par dårlige år og deler plass med Benimar og Rapido.

Også Kabe (134) har hatt en solid økning etter svake år. På åttendeplass kommer Pössl (122) som første bybobil. Deretter kommer Laika (115) med en solid økning foran Knaus (95) som synker.

På de neste plassene kommer Weinsberger (77), Pilote (64), Frankia (61), Karmann Mobil (51) og Tourne Mobil (50).

Challenger tar teten i klassen inntil 3500 kg. Her salongen i 328 GA. Foto: Produsenten.

Challenger tar teten
I vektklassen inntil 3500 kg er det Challenger (233) som tar teten foran Adria (194), Detrhleffs (134), Pössl (122) og Benimar (114).

Under 100 registreringer finner vi først Bürstner (94) som tar seg solid opp, Hymer (i83), Weinsberg (76), Cartahgo (75) og Laika (67). Det er i denne vektklassen Caprons merker forstyrrer statistikken. Disse kan ha plassert seg godt på topplista.

Ble alt i alt registrert 2001 nye bobiler i denne vektklassen. Det er en nedgang på 6,4 prosent fra 2019.

Hymer gjør det best over 3500 kg. Som vanlig. Her Hymer B-ML T 780. Foto: Produsenten.

Hymer er suveren i C1-klassen
Hymer (255) var stabil på topp i klassen over 3500 kg. Kabe (133) har rykket voldsomt og tar andreplassen knepent foran Eura Mobil (132). Fjerdeplassen går til Carthago (125) foran Rapido (119).

På de neste plassene kommer Adria (86), Dethleffs (63), Bürstner (62), Frankia (60), Laika (48), Challenger (47), Benimar (42) og Knaus (42).

I den tunge vektklassen ble det registrert 1383 nye bobiler i 2020. Det er en nedgang på 4,8 prosent mot 2019.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *