Den svenske bobilprodusenten Kabe har de tre siste årene hvert år ansatt 80 nye medarbeidere. Nå reduseres staben med drøyt 50 innleide medarbeidere. Beslutningen har en klimapolitisk årsak.

I 2017 kunne Bobilverden.no fortelle at Kabe økte produksjonskapasiteten for blant annet å produsere Kabe Travel Master Imperial hvor du finner dette interiøret. Foto: Knut Randem.
I Sverige ble det fra 1. juli 2018 innført et system kalt «bonus malus». Det var et miljøvedtak fra myndighetene som ga bonus til biler med lave utslipp og malus – avgiftsøkning for biler med større utslipp.
Konsernsjef Alf Ekström i Kabe sier til Bobilverden.no at selskapet gjorde mange endringer i sine modeller i fjor og var svært forsinket med leveringene. I tillegg var det et sterkt press for å levere bobiler før bonus-malus ble innført i juli for å unngå økte avgifter.
– Dette gjorde at vi økte bemanningen mer enn planlagt i fjor. Vi er over 600 ansatte i bedriften i dag og har de tre siste årene ansatt 80 personer hvert år, forteller Ekström. Han legger til at hele produksjonen av campingvogner og bobiler i 2019 er solgt.
– Vi må alltid gjøre en vurdering av antallet nye bobiler i markedet – uansett fabrikat, beholdningen av brukte bobiler hos forhandlere og en vurderinga av kundenes økonomiske handlingsrom i de ulike nordiske markedene.
– Det tar lang tid å tilpasse produksjonen så vi prøver etter beste evne å finne det riktige forholdet mellom produksjon og salg, sier Ekström.
Det ble i 2018 registrert 108 nye Kabe bobiler i Norge. Det var en vesentlig økning fra 62 i 2017 i følge tall fra Opplysningskontoret for Veitrafikken.
Oppdatert 1. februar 2019: SVT Jönköping melder at 24 fast ansatte er varslet om oppsigelser. Disse kommer i tillegg til reduksjonen i antallet midlertidig innleide. Reduksjonen kommer fordi Kabe ikke forventer et like sterkt marked i 2019 og 2020.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
‘Bedre føre var enn etter snar’ prinsippet er nok en klok vurdering å forholde seg til. Som det sies: ‘What’s get up, must come down’.
Historisk sett varer ikke oppgangstider evig. Større konkurranse i tillegg til det avgiftstrykket som er pålagt fossilbilistene med begrunnelse i miljø og klima gjør nok ikke prognosene bedre. Trur eg ….. 🤔