Bobilprodusent i medvind varsler elektrisk bobil

Med bobilmerker som Morelo, Weinsberg og Knaus i stallen har Knaus Tabbert AG lagt bak seg et spenstig første halvår. Om to uker presenterer de også en elektrisk bobil.

Knaus Tabbert AG har levert et godt første halvår i 2021. Foto: Knut Randem.

Knaus Tabbert AG økte i første halvår salget av kjøretøy med 23,6 prosent i forhold til samme periode i 2020. Det har vært store forstyrrelser på grunn av pandemien og gruppen rapporterer at den kunne levert flere kjøretøy, men opplever fortsatt svikt i leveransene fra underleverandører. Det er en ettervirkning av nedstengninger i fjor og senere redusert kapasitet.

Selskapet omsatte for 441,6 millioner euro i første halvår. Det er en økning på 22,9 prosent fra året før, skriver selskapet i en pressemelding. Overskuddet var på 44,7 millioner euro.

30. juni hadde Knaus Tabbert AG en ordrereserve på 36 686 kjøretøy til en verdi av 1,2 milliarder euro. Det er en dobling fra begynnelsen av året og tre ganger så høyt som for et år siden, skriver selskapet. Campingvogner inngår i disse tallene.

Med en så høy ordrereserve betyr det også at hele den nåværende produksjonskapasiteten for modellåret 2022 og deler av 2023 allerede er solgt til forhandlerne.

De gode resultatene gjør at gjelden kan reduseres samtidig som det pågående investeringsprogrammet i stor grad kan finansieres fra kontantstrømmer, sier Marc Hundsdorf, finansdirektør i Knaus Tabbert.

Presenterer en elektrisk bobil
Knaus-Tabbert har varslet at en prototype av en elektrisk drevet bobil blir presentert på Caravan Salon i Düsseldorf om snaut to uker. Det melder AMP.

Den elektriske prototypen skal ha en rekkevidde på 90 kilometer. Dette økes med en roterende motor, som driver en høyspentgenerator og dermed lader batteriet mens du kjører. Prototypen skal være utviklet på en eksisterende modell, men skal etter sigende senere utvikles på en egen plattform.

Bobilverden.no kommer tilbake med mer detaljer om denne prototypen straks vi har fått sett nærmere på den. En rekkevidde på 90 kilometer er som ingenting å regne. Det vil derfor være avgjørende hva de kan få til med lading av batteriene mens du kjører.

Oppdatert 20.08.21: Noen nyanser har blitt borte i oversettelsen fra det tyske nyhetsbyrået. I første versjon av denne artikkelen brukte vi ordet «fullelektrisk». Det er nå erstattet med «elektrisk».

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: – Ikke spør om, men når bobiler blir elektrisk

Del dette med andre:

  6 comments for “Bobilprodusent i medvind varsler elektrisk bobil

  1. En ting er rekkevidden som må sies å være lik null, men hva med vekten hvor tunge vil disse bobilene bli? Batteripakker vil vel ta all lastekapasitet slik at biler som kan kjøres på B sertifikat ikke lengre vil finnes.

    • 🙂 Du så hva vi skrev om det?
      Vi får se prototypen i slutten av neste uke og vil helt sikkert komme tilbake til den omtalte ladeeffektiviteten etter det.

  2. Jeg tror ikke at det er riktig at denne bilen er helelektrisk. Denne har en hybridløsning med et 35 kWh batteri og elektromotorer som driver framhjulene, og så har den en liten forbrenningsmotor som driver en generator. Inntil 90 km rekkevidde på batteriet, men «uendelig» rekkevidde med bensinmotoren i gang. Prototypen kommer med wankelmotor («en roterende motor» som det står i artikkelen over), men produksjonsmodellen kommer trolig med en én liters firesylindret bensinmotor.

    • Takk for kommentar. Vi ser nå at vi har vært unøyaktige i oversettelsen fra det tyske nyhetsbyrået. Vi har nå endret teksten slik at det kun står elektrisk og ikke hel- eller fullelektrisk. Så da får vi vente til neste uke før vi får se hva det egentlig er.

  3. Dersom man må bruke fossilt drivstoff for å lade batteriene ser jeg ikke vitsen med det hele.
    Det lille du lader på en ladestasjon er ikke mye – i tilfelle må du stoppe ofte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.