Lillesand kommune glemte å søke seg selv om dispensasjon fra reguleringsplanen. Den populære bobilplassen måtte stenge i forrige uke.
Midt i vårslippet for bobiler måtte Lillesand kommune i forrige uke henge opp beskjed om at nye bobiler ikke slapp inn på området. De som sto der ble ikke kastet ut direkte, men plassen måtte stenges.
Bobilverden.no ringer fagleder Jørgen Dalaker, som har ansvaret for den daglige driften av plassen, for å høre hva som har skjedd.
Dalaker bekrefter at plassen er stengt på grunn av manglende dispensasjon, men at han står klar til å åpne den igjen straks han får klarsignal. Det er imidlertid ikke han som har forvaltningsansvaret for plassen og søker dispensasjon.
Kan snart åpne igjen
Det er enhet for Plan- og byggesak i Lillesand kommune som behandler søknader fra andre deler av kommunen på lik linje med andre søknader.
Preben Værholm er fagleder i avdelingen som behandler saken. Han forklarer at bobilplassen drives på en tre-årig dispensasjon fra reguleringsplanen. Området er regulert til maritimt formål, men så lenge ingen er interessert i å bygge i henhold til formålet skal det ikke være noe i veien for å gi en ny dispensasjon.
– Å endre reguleringsplanen permanent er kanskje en mulighet?
– Det er ti år siden reguleringsplanen ble vedtatt så det kan være på tide å revurdere den, sier Værholm.
Han ser ingen åpenbare grunner til å avslå søknaden om dispensasjon og vil prøve å prioritere søknaden slik at den kan avgjøres denne eller neste uke.
Oppdatert 7. mai: Lillesand bobilhavn åpnet igjen kl 15 i dag.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Interessant å lese det Knut Randem skriver om bobilplassen i Lillesand, som er nedstengt på grunn av at tomta i utgangspunktet er regulert til maritime formål.
Jeg filisoferte litt over dette ,en dag jeg tok byferga i Fredrikstad og registrerte at kilometer etter kilometer av Glomma elvebredd er regulert til maritime forhold, mens antallet bobilplasser fint kan telles på to hender.
Desverre er heller ikke alle av disse maritime anleggene preget av god orden.Det er stabler av europaller og materiell som ligger strødd utover områdene, uestetiske plasthaller og innslag av dålig vedlikeholdte bryggeanlegg.Tviler på at det hadde vært aksept for at en opplagsplass for bobiler ville ha framstått på denne måten.
Forklaringen er nok at båtlivet har tradisjoner fra flere hundrede år tilbake i tiden, mens bobilfenomenet er relativt nytt og derfor er det mange steder dårlig tilrettelagt for bobilturisme.Dette kan føre til konflikter i enkelte lokalmiljøer som føler seg invadert av bobiler og at mange oppfatter bobiler som en legitim”Prügelknabe”.