Bobilmerket som blir borte i statistikken

Hvordan kan det ha seg at Solifer, produsert for Norge og Sverige, forsvinner langt ned på salgsstatistikken når merket egenlig er blant de mest populære i Norge? 

2019-modellen av Solifer Finlandia I735. I vognkortet kan den være oppført som en LMC. Foto: Knut Randem.

I den offentlig tilgjengelige registreringsstatistikken for årets ni første måneder figurerer Solifer med 61 registrerte bobiler. 53 under og 8 over 3500 kg. Vi har lenge visst at tallet ikke er dekkende.

I den samme statistikken står den Erwin Hymer-eide fabrikken Capron oppført med 404 nyregistrerte bobiler. Ola Heggen, administrerende direktør i SoliferPolar Norge AS forteller at det skjuler seg over 100 Solifer i dette tallet. Dermed ligger antallet et sted rundt 170 nyregistrerte bobiler.

Heller ikke det er det endelige tallet. Tidligere vet vi at flere Solifer har blitt registrert som Hymer. Etter det Bobilverden.no kjenner til blir i dag et uspesifisert antall nye Solifer registrert som LMC.

2019 Finlandia I735 sett bakover fra kjøkkenet. Foto: Knut Randem.

Ola Heggen forklarer at de ikke har oversikt over hvor mange Solifer som registreres som LMC. Det står i følge ham både Solifer og LMC på COC-dokumentet.
– Det er biltilsynet som legger inn og avgjør dette. Det er utenfor vår kontroll, forteller han.
– Det eneste vi vet er at det blir færre og færre.

Heggen forteller at Solifer selger om lag 200 bobiler i året. Det stemmer godt med tallene over om vi regner med litt færre nyregistreringer i fjerde kvartal. Det betyr at Solifer er blant de seks, syv mest solgte bobilmerkene i Norge.

Produseres på oppdrag for Norge og Sverige
Årsaken til hvordan registreringsvirvaret oppstår ligger i hvordan Solifer produseres.

Rune Finkelsen i SoliferPolar AS er produktansvarlig for Norge og Sverige. Her i en Emoticon T752. Foto: Knut Randem.

– Varemerket eies av SoliferPolar AB i Sverige, og SoliferPolar AS i Norge eies av det svenske selskapet, forteller Rune Finkelsen. Han er produktansvarlig for både Norge og Sverige. Solifer selges kun i disse to landene.

Produksjonen av Solifer foregår ved ulike fabrikker eid av Erwing Hymer-konsernet etter de spesifikasjoner SoliferPolar gir.

Solifer bygges på andre kjente merker, men har egne farger og utstyrspakker.
Finkelsen nevner helintegrerte Solifer Traveling som et eksempel. Den produseres på samme produksjonslinje som Sunlight og Carado. Fargene er ulike og SoliferPolar har lagt til andre utstyrspakker slik at bobilene er mer komplette ved en standardleveranse.

Emoticon T752. Legg merke til klappbordet ved sofa/setet til høyre. Foto: Knut Randem.

Helintegrerte Solifer Finlandia I755 og I735 er basert på en LMC, men med egne farger på tekstiler, skapdører, dekor og utstyrspakker.

Det er halvintegrerte Solifer Emotion og helintegrerte Solifer Finlandia som kommer med nye modeller i 2019. De ble vist på Caravanmessen på Lillestrøm tidligere i høst.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Allerede ny årsrekord for bobilsalget i 2018

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.